Kovbojka jako dobrý návod

29. 3. 2005 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

02_dan_editorial.jpg ()Znal jsem chlápka, který skočil z mrakodrapu a jak padal, tak si stále opakoval: Ještě je to dobré, ještě je to dobré, až se nakonec zabil. Proč to udělal? Prostě mu to přišlo jako dobrý nápad.
Hlavní hrdina v legendární kovbojce Sedm statečných Chris v jedné scéně reaguje na posměch Chica, že si padouch Calvera jede pro jistou smrt, když se se třiceti kumpány chystá zaútočit na vesnici, kterou chrání sedm statečných, větou: „To je fakt, to my jsme chytřejší.“ Velmi trefně tak vystihuje absurditu celé situace, která předchází prvnímu útoku Calvery.
Stejnou větu pak může v poslední době vypustit i celá řada vydavatelů, kteří se zaplétají do cenové války a zároveň se systematicky snaží zdemolovat řadu jistot, které s notnou dávkou úsilí oni nebo jejich předchůdci vytvořili. Ale postupně.
Výrobci rychloobrátkového zboží si stále více stěžují, že je cenová válka, kterou vyvolala expanze maloobchodu na českém (stejně tak ale i evropském) trhu, celkem nekompromisně obírá o příjmy. Jsou totiž kvůli konkurenci, tvrdým požadavkům maloobchodních řetězců a růstu privátních značek nuceni stále více snižovat ceny, a tedy i své příjmy. Destrukce značek v rychloobrátkovém zboží, které by se snad mohla mediální branže smát v iluzi, že jí se například problém privátních značek netýká, má i další důsledek. Výrobci rychloobrátkových značek jsou totiž pod tlakem trhu nuceni hledat úspory na všech frontách a není žádným tajemstvím, že právě reklama a hlavně nadlinková komunikace bývá tím prvním, kde se úspory před akcionáři hezky ukazují.
Vydavatelé by se měli poučit i tím, že cenová válka, která je samozřejmě jedním z legálních marketingových nástrojů, s sebou nese i důsledky pro celý obor a nejen pro určitou kategorii. Cenová válka v kategorii titulů pro ženy se tak postupně dotkne celého segmentu – tištěných médií. Zvláště pak v situaci, kdy další část vydavatelů útočí na to málo z jistot, které zadavatelé mají: výzkumy čtenosti a audit prodaného nákladu.
Hodně podobným krokem je pak nadšení vydavatelů a jejich opojení bulvarizací společnosti. V nedávné době se vedle tradičně bulvárního Blesku objevila ještě zbulvarizovaná Večerka (Večerník Praha) a samozřejmě i Superspy. Problém bulvarizace, a to bez jakéhokoliv moralizování, je z pohledu tištěných médií mimo jiné i v tom, že odnaučuje číst text a podporuje spíše nekoncentrované čtení, které je pak pouze přechodem k nečtení vůbec. A i když se tento problém nedotýká všech tištěných médií, tak zápas o větší bulvárnost může paradoxně také vyústit, že se lidé podobného způsobu komunikace přesytí a omezí konzumaci médií.
Když před dvěma lety ve Velké Británii končilo opojení mocí bulváru a nadšení z infozábavy, řada vydavatelů si posteskla, že v naivní honbě za vyššími tištěnými náklady (a tím i příjmy z inzerce) ztratila nejen řadu svých čtenářů, ale i podíl z celkových výdajů do nákupu reklamního prostoru v médiích. Ale málo platné, zdá se, že jsou věci, které musí majitelé značek prožít na vlastní kůži, aby jim uvěřili. I proto, aby potom mohli vyprávět vtip o tom chlápkovi, co si sundal kalhoty a skočil do kaktusů jenom proto, že mu to přišlo jako dobrý nápad.

šéfredaktor

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení