TITULEK: Konec lhaní o prodejích titulů?
Zásadní změna v přístupu k auditování nákladu tištěných titulů má zastavit podezření, že vydavatelé ve výkazech o prodaných nákladech svých titulů v ABC ČR neuvádějí čísla odpovídající skutečnosti. Představenstvo Unie vydavatelů totiž jednohlasně odsouhlasilo novinku v ověřování nákladů, která znamená, že všechny audity pultového prodeje se mají provádět pouze v kancelářích distributora nezávislým auditorem. Auditor má přitom mít neomezený přístup do systému a účetnictví distributora. Právě distributor by přímo do ABC hlásil data o prodejích. Manažer ABC ČR Stanislav Jurnečka tuto změnu vítá. „Tím se absolutně vyloučí zkreslení po cestě od distributora k vydavateli,“ říká.
Přestože na jednání představenstva vyslovili akcionáři distribuční společnosti PNS i část přítomných akcionářů Mediaprint & Kapa souhlas k auditům, zástupci z vedení obou společností se zatím k této věci oficiálně nevyjádřili. Audity přímo u distributorů by měla provádět některá z mezinárodních auditorských firem. Osloveni budou Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers a Mazar. To však znamená, že by se auditování prodražilo, a otázka je, kdo jej bude ochoten zaplatit.
Rozhodnutí představenstva předcházel ostrý dopis vydavatele Antonina Herbecka, který naznačil, že někteří vydavatelé zkreslují své prodané náklady až o 50 % a deklaroval rozhodnutí podat na tyto vydavatele trestní oznámení.