Češi při svých toulkách po republice jen zřídka využívají služeb cestovních kanceláří a cestovních agentur. Podle výsledků průzkumu agentury CzechTourism loni služeb cestovních kanceláří a agentur působících v příjezdovém cestovním ruchu využilo jen devět procent Čechů, zbytek tvořili klienti především z Německa, Itálie, Ruska, Rakouska a Francie.
Nejžádanější službou je organizace skupinových zájezdů pro zahraniční turisty do hlavního města Prahy (65,6 procenta). V 8,2 procenta případů CK a cestovní agentury organizovaly výlety po Středočeském kraji, podobný zájem mají zahraniční turisté o Jihočeský kraj. S 6,6 procenta následuje Jihomoravský kraj a s 5,1 procenta Karlovarský kraj. K nejnavštěvovanějším místům patří tradičně Praha, dále Český Krumlov, Krkonoše a Šumava.
Služby CK a agentur jsou nejvíce využívány v květnu, červnu a září. K poklesu zájmu dochází v červenci a srpnu, což může být způsobeno příjezdem individuálních turistů, kteří pro svůj pobyt využívají vlastní kapacity, tedy stany, obytné vozy a podobně. Nejmenší zájem o služby CK a cestovních agentur je v lednu. V září a říjnu je vyšší procento příjezdů generováno u společností nabízejících skupinové cesty a kongresovou turistiku.
Výrazný podíl na celkových obratech cestovních kanceláří a agentur představuje ubytování (74 procent), následuje doprava (15 procent), průvodcovské služby s osmi a vstupy se třemi procenty.
K nejčastěji vyžadovanému ubytování patří tříhvězdičkové hotely. Přednost jim dává téměř 64 procent klientů. S velkým odstupem následují čtyřhvězdičkové (17,2 procenta) a 5,5 procenta klientů si dopřává luxusu pětihvězdičkových hotelů.
Téměř polovina klientů CK a agentur strávila v ČR tři až pět dnů, kratší pobyty jsou charakteristické pro Moravskoslezský, Ústecký a Plzeňský kraj.
K získávání nové klientely je přitom využívána především klasická forma spolupráce se subjektem zaměřeným na prodej služeb cestovního ruchu v dané zemi. Velmi malá pozornost je věnována přímému i nepřímému prodeji prostřednictvím internetu, uvedl CzechTourism.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).