Carrefour hodlá soupeřit poklesem cen
Největší evropský obchodní řetězec Carrefour, který podniká i v Česku, včera ohlásil, že jeho čistý zisk za minulý rok meziročně klesl o 2,6 procenta na 1,39 miliardy eur. Na poklesu se nejcitelněji podílela Francie, kde tato obří společnost realizuje přes polovinu svého obratu, neboť tržby srazilo snížení cen celkově o 400 miliónů eur. Tržby Carrefouru vzrostly v minulém roce globálně o 3,1 procenta na 72,668 miliardy eur.
José Luis Duran, od minulého měsíce výkonný šéf této obchodní sítě, zároveň s loňskými výsledky ohlásil novou strategii. Ve Francii to bude zejména výrazná cenová politika, v globálním měřítku odchod z některých zemí, kde se pobočkám nedařilo, a další expanze v Evropě, Asii i Latinské Americe.
Na včerejší pařížské konferenci, kterou Carrefour uspořádal pro analytiky a novináře, bylo potvrzeno, že tento druhý největší světový obchodní řetězec odchází z japonského trhu. Jeho prodejny tam přebírá asijská maloobchodní jednička Aeon. Zároveň zcela opouští i Mexiko, kde měl 29 hypermarketů a supermarketů. Tím chce společnost získat pro expanzi do jiných zemích asi miliardu eur.
Podle Durana si management jako měřítko stanovil, že jeho síť musí být na všech svých jednotlivých trzích mezi třemi největšími hráči. Pokud toho nedocílí, „vyvodíme z toho závěry. Společnost opustí každou zemi, kde její prodejní síť nedosáhne tohoto cíle,“ zdůraznil Duran. Toto kritérium připomíná požadavek někdejšího šéfa americké firmy General Electric Jacka Welche, jenž rušil ty divize či pobočky, které nebyly na trhu či v oboru po určitém období hájení první nebo druhé.
MEZITITULEK: Plán na zahraniční expanzi
Protože má společnost dostatek finanční zdrojů, uvedl Duran, hodlá letos expandovat v řadě zemí. Nových 15 hypermarketů otevře v Číně. Další rozšíření plánuje i v Brazílii, Kolumbii, Indonésii a Thajsku. V Polsku na letošní rok chystá řetězec otevřít tři hypermarkety, přičemž už loni koupil od Aholdu 12 obchodů. Výkonný šéf Carrefour se nezmínil o Česku, kde řetězec provozuje 11 hypermarketů. Česká pobočka včera výsledky za loňský rok nezveřejnila. Celkem chce firma letos otevřít na celém světě 70 hypermarketů, 140 supermarketů, 620 levných diskontních obchodů a 275 specializovaných prodejen. Tím má počet provozů Carrefouru vzrůst na 16 tisíc a provozní plocha se má zvětšit nejméně o milión čtverečních metrů.
Přes tyto optimistické předpovědi jsou někteří analytici podle agentury Bloomberg spíše opatrní. „Očekáváme, že rok 2005 bude pro Carrefour dalším tvrdým rokem,“ prohlásil Andrew Kasoulis z CSFB. Analytici se také shodují, že rozhodující pro úspěch nového vedení řetězce bude růst tržeb ve Francii.
MEZITITULEK: Souboj s diskonty
Management tam letos počítá s dalším snižováním cen tak, že ve všech tamních prodejnách bude ve srovnání s konkurencí nejlevnější, zejména v prodeji potravin. Právě kvůli vytrvalým neúspěchům ve Francii musel letos v únoru překvapivě z řízení odejít dlouholetý šéf Daniel Bernard. Jak však agentuře Reuters přiznal nový šéf Duran, „francouzský trh zůstává stejně náročný jako v minulých měsících, spotřeba se nezvedla a svou důležitou úlohu hraje i cenová deflace. Takže nemůžeme při růstu tržeb příliš spoléhat na spotřebitelské prostředí“. Podle Bloombergu se Francouzi vzhledem k desetiprocentní nezaměstnanosti začali v minulých letech obracet s nákupy na levné diskontní firmy Aldi, E. Leclerc či Lidl, na což bývalé vedení Carrefouru reagovalo se zpožděním. Kromě snižování cen hodlá firma rozšířit prodejní plochu dosavadních velkoprodejen a otevřít 26 nových supermarketů.
MEZITITULEK: Carrefour plánuje tříletou expanzi
Francouzská firma je druhým největším světovým obchodním řetězcem po americkém Wal-Martu a největší v Evropě.
Polovina tržeb připadá na Francii, kde v posledních třech letech prodej i zisk klesaly. To vedlo v únoru k odvolání dosavadního dlouholetého nejvyššího šéfa Daniela Bernarda. Vedení bylo reorganizováno tak, že předsedou dozorčí rady se stal Luc Vandevelde, šéfem správní rady José Luis Duran.
Strategií nového vedení je podle šéfa José Luise Durana zrušit nebo prodat své provozy na těch trzích, kde nejsou mezi prvními třemi největšími sítěmi nebo nevykazují růst. Firma nyní prodává své obchody v Japonsku a Mexiku.
V České republice má 11 hypermarketů.
Expanzi plánuje pro příští tři roky v Brazílii, Kolumbii, Indonésii, Thajsku a Polsku. Počet levných diskontních obchodů v celém světě se má letos rozšířit o 650 prodejen na celkových šest tisíc.
Zdroj: reuters, bloomberg, Carrefour
Hospodářské noviny, 11.3.2005, autor: Miroslav Prchal
Podobné zprávy


Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef


Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku


Mohou značky růst i v dobách inflace?

