Společnost, která pojmenovala kopírování
Když xeroxovat, tak jedině na naší kopírce! Americká společnost Xerox se již řadu let snaží dosáhnout zákazu používání slova xerox ve spojení s jinými výrobky, než jsou ty její. Česko je přitom jednou ze zemí, kde slovo xerox zdomácnělo jako synonymum pro kopírování, a to na jakémkoliv přístroji.
MEZITITULEK: Patent na suché psaní
Když někdy před sedmdesáti lety mladý Američan Chester Carlson po ukončení studií začal hledat práci, uchytil se v malé právní kanceláři Úřadu pro patenty a vynálezy. Každý den tam musel ručně opisovat stovky formulářů a listin. Není tedy divu, že byl přímo posedlý myšlenkou vymyslet přístroj, který by papíry dokázal opisovat sám.
V roce 1938 dokončil prototyp kopírovacího přístroje a svůj vynález pojmenoval elektrografie. Tento název se však neujal a o projekt nebyl zájem. Teprve po válce v roce 1947 práva na patent koupila společnost Haloid Company a produkt i myšlenku dále zdokonalovala. Deset let po vynálezu elektrografie se objevil příhodnější název – xerografie. Byla to odvozenina z řeckých slov “suchý” a “psaní”. Výrobek byl pak zkráceně nazván Xerox.
Záhy byl na trh uveden první xerografický kopírovací přístroj, model A. Vyráběl jednu kopii každé tři minuty. Firma Haloid, inspirovaná prvním úspěchem kopírovacích strojů, změnila roku 1958 své jméno na Haloid Xerox.
Opravdový průlom však nastal až v roce 1959, kdy byla v USA představena první automatická kancelářská kopírka – Xerox 914. Po tomto úspěchu se firma přejmenovala do třetice, a to na Xerox Corporation, a zajistila si práva po celém světě. Během následujících dvou let se prodalo více než deset tisíc kusů kopírky a z Chestera Carlsona se stal milionář.
Carlsonova kopírka pracovala v podstatě na stejném principu jako dnes. Základem byl válec pokrytý vrstvičkou elektricky nabitého materiálu citlivého na světlo. Místa, na které světlo dopadlo, se stala elektricky vodivými, a naopak neosvětlená místa zůstala nabitá. Na válci tím vznikl neviditelný elektrostatický obraz kopírované předlohy. Jemné černé barvivo, které se rozprášilo na válec, se tak zachytilo pouze v nabitých místech a otáčením válce se přeneslo na papír.
MEZITITULEK: Nejen myš, i jiné vynálezy
Aby mohla firma proniknout také do Evropy, spojila se už v roce 1956 s britskou společností Rank Organization. Roku 1964 se kopírky Xerox poprvé objevily také v Československu. Dovážela je PZO Kovo, potenciální kupec však potřeboval povolení ministerstva vnitra. Není tedy překvapivé, že klientelu tehdy tvořily výhradně orgány státní správy a centrální administrativy. Koncem šedesátých let byla ve Štěpánské ulici v Praze otevřena reprezentační kancelář divize Rank Xerox národního podniku Kancelářské stroje. Dovoz a prodej kopírovacích strojů byl však s ohledem na politickou situaci až do roku 1989 velmi omezen a striktně kontrolován.
Roku 1970 založil Xerox v americkém Palo Altu výzkumné středisko PARC (Palo Alto Research Centre). PARC se zabývá výzkumem a vývojem nových technologií a zároveň se zaměřuje na vylepšení dosavadních produktů firmy Xerox. Toto středisko vytváří práva a licence, které znamenají pro Xerox významný majetek. PARC se spolupodílel na vynálezu osobního počítače, a dokonce i počítačová myš má svůj původ ve výzkumném středisku firmy Xerox.
V tamějších výzkumných centrech byly dále vyvinuty technologie xerografie, laserový tisk, takzvaný bit mapping, grafický user interface a stovky dalších technologických postupů, které podstatně změnily způsob práce s dokumenty a zjednodušily přechod dokumentů z papírové podoby do elektronické a naopak.
MEZITITULEK: Z devadesáti na patnáct
Na počátku sedmdesátých let na společnost Xerox připadalo devadesát procent světového trhu kopírovacích strojů. V té době však doběhla většina patentů, které se staly obecně přístupnými. Toho využily zejména firmy Canon a Ricoh a zaútočily na pozice Xeroxu. V devadesátých letech pak podíl společnosti Xerox na světovém trhu klesl na pouhých patnáct procent. To přimělo firmu ke změně strategie. Zatímco ještě v osmdesátých letech prezentovala sama sebe jako globální informační společnost, v roce 1993 se přednostně zaměřila na zpracování a správu dokumentů v podnicích a státní správě. Zároveň se značně rozšířila nabídka firmy.
Několikaletou krizi však firma překonala. Dnes sídlí ve Stamfordu ve státu Connecticut. Zaměstnává zhruba sedmdesát pět tisíc lidí po celém světě a její obrat převyšuje osmnáct miliard dolarů. Xerox Czech Republic byla jako samostatná česká pobočka firmy založena počátkem roku 1991.
Hospodářské noviny, 21.3.2005, autor: Zuzana Luňáková