Praha zvětšuje malou prodejní plochu
V sobotu bylo otevřeno první ze tří velkých obchodních center, která zvětší prodejní plochu na území Prahy. Díky OKC Eden a dalším dvěma komplexům se v průběhu letošního roku rozroste o 124 tisíc metrů čtverečných. Pro lepší představu – toto číslo odpovídá velikosti šestadvaceti fotbalových hřišť.
Mají vůbec další obchodní centra šanci na úspěch? Mají! Ekonomické studie dokonce ukazují, že i s novými komplexy Praha v přepočtu hypermarketů na počet obyvatel výrazně zaostává za dalšími městy České republiky.
MEZITITULEK: Úspěch zvyšuje zábava
Ústí nad Labem, Teplice, Hradec Králové, ale i Mladá Boleslav mají v přepočtu na jednoho obyvatele mnohem větší prodejní plochu hypermarketů než hlavní město. Zatímco v Hradci Králové byla k 1. lednu 2005 prodejní plocha hypermarketů na tisíc obyvatel 217 metrů čtverečných, ke stejnému datu měla Praha na tisíc obyvatel pouze 99,8 metrů čtverečných.
V počtu obchodních center hlavní město České Republiky značně pokulhává za evropskými velkoměsty a není tedy překvapivé, že jejich počet zde bude i nadále stoupat. Pavel Kulhavý z PricewaterhouseCoopers k tomu říká: “V Praze je stále prostor pro nová centra, i když nárůst jejich počtu je a bude významně pomalejší v porovnání s předchozími lety.”
Vzhledem k silné konkurenci, se budou muset nová obchodní centra zaměřit na zvyšování kvality služeb, či rozšiřování nabídky. František Diviš ze společnosti Incoma Research říká: “Pokud nově stavěná obchodní centra osloví své zákazníky něčím překvapivým a novým, značně to zvyšuje jejich šance na úspěch.”
Nové možnosti nabízí takzvaný “shoppingtainment”, tedy pojetí nakupování jako zábavy. Pro takovéto projekty je kromě okrajů velkých měst prostor i v samotném centru.
Galerie Butovice, nové obchodní centrum, které by mělo být otevřeno na Praze 5 již tento týden, tak bude lákat zákazníky na in-line bruslařskou dráhu a ojedinělá mořská akvária. Na Jižním Městě by do konce roku měl vyrůst jeden z největších obchodně-společenských komplexů v zemi, Centrum Chodov. Kromě hypermarketu v něm bude i více než dvě stě obchodů a podle plánů investorů by se měl stát místem pro běžná setkání lidí.
“Z počátku mohou tyto taháky hrát v návštěvnosti velikou roli, později bude záležet na kvalitě nabízených služeb,” dodává Diviš.
MEZITITULEK: Šanci mají “nepotravináři”
Studie společnosti PricewaterhouseCoopers uvádí, že český maloobchod s potravinami je již nasycen, ale řetězce specializované na spotřební a nepotravinářské zboží mohou očekávat úspěch. Významnější nárůst se tedy dá stále očekávat v oblasti prodeje módního oblečení, obuvi a nábytku. “S růstem průměrných příjmů obyvatel České republiky se rozšiřuje prostor pro luxusnější a dražší typy obchodů či produktů,” říká Kulhavý.
Nově otevřené kulturně-obchodní centrum Eden sice nepřináší na trh převratné novinky, podle Diviše se však díky svému výhodnému umístění o nedostatek zákazníků obávat nemusí.
V loňském roce bylo v České republice otevřeno pět nových obchodních center a dokončena další dvě, pro rok 2005 je přepokládáno otevření šesti dalších nákupních komplexů. Rozloha nové prodejní plochy však bude hlavně díky pražským kolosům výrazně vyšší. Výstavba obchodních center bude navíc v Praze pokračovat i v následujících letech. Již příští rok by mělo na Praze 4 stát nově otevřené středisko Novo Plaza, o rok později přibudou i centra Palladium na Náměstí Republiky a Arkády na Pankráci.
Hospodářské noviny, 14.3.2005, autor: Zuzana Luňáková, Miroslav Čepický