Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Většina Čechů nakupuje v moderních typech obchodů

Redakce MAM11. 3. 2005

Češi si v posledních letech podle studie agentury ACNielsen oblíbili nakupování v moderních typech obchodů, jako jsou super- a hypermarkety. Společně se Slováky a Slovinci tak patří mezi nejpokrokovější zákazníky ve střední a východní Evropě. Lidé stále častěji nakupují především v hypermarketech, kvůli kterým naopak v tuzemsku klesá zájem o tradiční malé prodejny.
Dana Slámová ze společnosti ACNielsen řekla, že zatímco v Maďarsku utrácí největší část svého rozpočtu za nákupy v super- a hypermarketech 56 procent a v Polsku 35 procent lidí, v ČR jejich podíl činí 70 procent.
„Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech, jež v posledních letech rostou jako houby po dešti. České zákazníky hypermarkety evidentně přesvědčily důrazem na hodnotu a pohodlí,“ uvedla Slámová.
Obliba hypermarketů v ČR podle Slámové rostla především na úkor tradičních obchodů, které nyní preferuje již jen 19 procent Čechů. „Supermarkety si drží svůj tržní podíl beze změn už od roku 2001,“ uvedla Slámová.
V tuzemsku se v letech 2000 až 2004 zvýšil počet hypermarketů o 110 procent na 162 obchodů. „Ve stejném období na Slovensku zákazníky lákalo 75 hypermarketů a v Maďarsku 77 hypermarketů,“ podotkla Slámová.
ČR tak nyní vykazuje nejvyšší hustotu hypermarketů ve střední Evropě. Na milion obyvatel v tuzemsku připadá 16 hypermarketů, zatímco například v Maďarsku jich je osm a v Polsku pět. Celkový podíl hypermarketů na hodnotě uskutečněných obchodů na českém trhu vzrostl z 25 procent v roce 2001 na 29 procent v roce 2003.
„Čeští klienti mají jasné důvody, proč do hypermarketů chodí. Číslem jedna je snadná dostupnost a blízkost. Hodnota je na třetím místě, a poté následuje dostupnost širokého sortimentu zboží v místě prodeje a dostatečné zásoby,“ řekla Slámová. Věrnostní programy a speciální propagační akce v místě prodeje patří v ČR až na poslední místa v žebříčku argumentů pro výběr obchodu.
Pozadu v oblibě zatím v ČR zůstávají diskontní prodejny, které expanzi na tuzemský trh zahájily později. „Pouze šest procent českých klientů utratí největší část svého rozpočtu na běžné nákupy v diskontním typu prodejen. Po Slovensku je to druhý nejnižší podíl v regionu. Například v Maďarsku míří pro převážnou část běžných nákupů do diskontních prodejen 11 procent klientů,“ uvedla Slámová.
Upozornila, že více než polovina českých zákazníků zatím nakupování v diskontních prodejnách odmítá. „Může to být částečně způsobeno nižší hustotou prodejní sítě tohoto prodejního kanálu, což se ale rychle mění,“ prohlásila Slámová. V ČR nyní na milion obyvatel připadá 34 diskontních prodejen, v Maďarsku 38, v Polsku 31 a na Slovensku sedm.
Na tuzemském trhu mají obchodní řetězce v současné době 162 hypermarketů, více než 200 menších supermarketů a přes 300 diskontních prodejen. Desítka největších řetězců loni podle odhadu společnosti Incoma Research utržila 221,5 miliardy korun, což je meziročně o 20,1 miliardy více.

Zavřít reklamu

Carrefour hodlá soupeřit poklesem cen

Starší článek

Češi si za svůj plat koupí polovinu zboží než Němci

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: Active

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 300x250
Forum Media banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.