Bez reklamy snad do čtyř let

29. 3. 2005 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Můžete nastínit historii reklamy u dálnic a silnic 1. třídy?
V současnosti rozlišujeme reklamu na pozemcích Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a reklamu v ochranném pásmu, tj. 200 metrů u dálnic a 50 metrů u silnic 1. třídy. Pro první skupinu bylo na začátku 90. let vypsáno výběrové řízení předcházející příslušnému zákonu. Vítězství v tendru bylo svázáno s vybudováním dopravního značení podél dálnic podle tehdejších evropských vyhlášek. Početně omezený seznam lokalit pro reklamu byl vybrán v součinnosti s policií a ministerstvem dopravy a spojů (MD) coby naším nadřízeným. Nebyla možná instalace v blízkosti křižovatek, připojení odpočívadel, aby nedocházelo k odpoutávání pozornosti od dopravního značení.
Jak se dospělo k dnešnímu stavu?
Později se situace stala trochu nepřehlednou, zejména v ochranném pásmu. Souhlas MD v těchto případech byl vydáván s přihlédnutím ke stanovisku ministerstva vnitra (MV) v případě dálnic, resp. policie a krajských úřadů u silnic 1. třídy. Některá reklamní zařízení takto byla schválena, obrovská většina však tímto procesem neprošla a fungovala jen se souhlasem lokálních stavebních či jiných úřadů. Po několik let jsme se s většími či menšími úspěchy pokoušeli tento stav zlepšit. Výrazným průlomem je až letošní akce z podnětu MD, kdy byla zpracována databáze reklamních ploch u dálnic a rychlostních silnic a došlo k odstranění větší části černých staveb.
Je tato databáze volně přístupná?
V současnosti je k dispozici pouze pro potřeby MD a ŘSD. Požadavky na její zpřístupnění zatím nebyly vzneseny, ale nepočítám, že by to byl problém.
Jistotu do budoucna nemají ani legálně provozované reklamní nosiče. Co se stane s nimi?
Ty mají povolení na dobu určitou. Počítáme, že mezi roky 2007 až 2009 by také většina z nich měla okolí hlavních tahů opustit. Současnou jasně deklarovanou snahou MD a MV je omezení nynějšího množství reklamy a nepovolování nových staveb. V mezidobí totiž vznikly požadavky na další druhy dopravního značení. Jde mj. o hnědě zbarvené označení kulturních cílů, značky rozhlasových stanic zabývajících se dopravní tematikou, čeká se rovněž na odsouhlasení tzv. elektronického mýta, v jehož důsledku dojde k instalaci dalších zařízení. Pro zvýšení bezpečnosti dopravy jsou v plánu akce Besipu, kde bude jen na dálnicích a rychlostních komunikacích použito na 200 ploch. Počítáme i se značkami pro kontroly policie a celníků, upozorněním na omezení předjíždění nákladních aut atd.
Na kolik by se tedy měl do čtyř let snížit počet reklamních zařízení?
Za příznivých předpokladů bychom rádi redukovali povolené plochy až o 80 procent. Jsme vázáni příslušnými evropskými úmluvami a hodláme je dodržovat.
Redukce se bude týkat především společností News Outdoor a ACE Media?
Také těchto společností, pokud jim v uvedeném období skončí platnost povolení. ACE Media má navíc většinu zařízení ve zmiňovaných ochranných pásmech, a vznikají tak podružné problémy. Zákonem jsme např. nuceni budovat okolo tahů protihluková zařízení a zde se dostáváme do konfliktů se zájmy provozovatelů reklamních zařízení.
Které reklamní prvky považujete za nejvíce diskutabilní ve vztahu k bezpečnosti silničního provozu?
V první fázi jsme měli námitky proti osvětlení ploch, takže přímo na pozemcích ŘSD je procento takových reklamních zařízení minimální. Důvod je jasný: nechceme, aby tyto motivy v noci nebo za snížené viditelnosti upoutávaly větší pozornost než samotné dopravní značení. Přestože reklamní panely musí být v určité vzdálenosti od jízdního pruhu, došlo už v řadě případů k nárazu vozidla do stojných sloupů nosiče. V podobných případech musí být podle nové vyhlášky zařízení kryto svodidlem. I když jeho instalaci zaplatí provozovatel plochy, jeho údržbu je ze zákona povinno zajišťovat ŘSD, což pro nás znamená zvýšení nákladů.
Uvažujete pro zbylou pětinu současných ploch o zvýšení nájmů?
Nic zásadního nechystáme. Nájemné za reklamní panely je v současné době vázáno pouze na hladinu inflace, takže dochází k určitému pravidelnému navyšování. Naše vnitřní předpisy nám navíc umožňují požadovat celkem vysoké částky, o kterých reklamní agentury pochopitelně smlouvají.
Mají provozovatelé reklamních ploch počítat ještě s dalšími nástrahami?
MD chce propříště přistupovat k případným povolením i s přihlédnutím k ekologickému hledisku, např. zohledněním připomínek ekologů k rušení krajinného rázu. To může být pro reklamu ještě mnohem větší hrozba než bezpečnostní aspekty.


p09obr_mp04.jpg ()
Databáze v šuplíku. Průlomovou akcí bylo podle O. Vacína zpracovávání databáze reklamních ploch u dálnic a rychlostních silnic a odstranění větší části černých staveb.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.