Al-Džazíru čeká změna. Či zánik?

14. 3. 2005 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Televize Al-Džazíra, oslavovaná jako první necenzurované médium v arabském světě a neméně zatracovaná coby hlásná trouba Al-Káidy, se brzy změní. Jeden z nejvlivnějších a nejdiskutovanějších sdělovacích prostředků světa bude zprivatizován. Rozhodla o tom katarská vláda, která je dosud jediným vlastníkem stanice.
Mnozí zaměstnanci i členové vedení televize se obávají, že změny ovlivní vysílání a Al-Džazíra buď zanikne, nebo se změní k nepoznání. Katarskému emírovi Hamadu Sánímu totiž televize, která z metropole Dauhá vysílá už devět let, dělá velké potíže v zahraničí.
V posledních dvou letech jsou předním kritikem USA. Opakovaně žádaly katarskou vládu o zásah, protože vysílání stanice považují za protiamerickou propagandu, nahrávající islámským fundamentalistům.
Ve Washingtonu se například nelíbí vysílání projevů předáků Al-Káidy. Američané také tvrdí, že například loni na jaře při ofenzívě ve Fallúdži reportér Al-Džazíry záměrně přeháněl počty mrtvých a raněných mezi civilním obyvatelstvem.
O nic méně útočnější než Bushova administrativa jsou vůči Al-Džazíře arabské vlády. Televize se dostala do konfliktu s mnoha zeměmi. Z některých států byly štáby televize vyhoštěny. Například z Kuvajtu, Saúdské Arábie, Jordánska, naposledy z Iráku.
„Od chvíle, co jsme začali vysílat, jsme permanentně pod tlakem. Jsme na to zvyklí,“ tvrdí ředitel stanice Wadáh Chanfár.
Nejzávažnější kritika, navíc související i s plánovanou privatizací, zaznívá ze Saúdské Arábie. Televize dávala v minulosti opakovaně prostor kritikům saúdského režimu, včetně exilové opozice. Navíc ani Rijádu se nelíbí vysílané projevy Bin Ládina poté, co během posledních dvou let útočí jeho stoupenci i uvnitř Saúdské Arábie.
Saúdská vláda v roce 2003 zakázala všem v království zadávat inzerci na Al-Džazíře. A právě to vedlo k finančnímu propadu stanice. Je nadále ztrátová a zachraňují jí vládní dotace ve výši zhruba sta miliónů dolarů ročně.
Nyní už na ni katarský emír nechce doplácet a nejspíš ani poslouchat neustálou kritiku jak od arabských sousedů, tak od amerického spojence (USA mají v Kataru letecké základny a velící středisko). Zájemci si budou moci koupit akcie Al-Džazíry na katarské burze. To znamená, že největší šanci mají kupci ze šesti členských zemí Rady pro spolupráci v Zálivu (GCC), mezi nimi tedy i Saúdská Arábie.
Podle agentury AP se někteří zaměstnanci domnívají, že stanici převezmou právě Saúdové a změní ji podle svých potřeb. Jinými slovy, že Al-Džazíra v současné podobě přestane existovat.
Tedy konec s diskusemi, konec s kritikou arabských vlád a dost možná i konec s vysíláním Usámových proslovů. Ty vedení stanice odmítá považovat za propagaci teroristů. Oficiální obhajoba zní: Dáváme prostor všem stranám.
Na obrazovce se v diskusích či reportážích objevují také lidé, kterým se jiná arabská média za každou cenu vyhýbají. Například američtí neokonzervativci ostře kritizující poměry v arabském světě nebo dokonce izraelští politici.
Budoucnost je nejistá, přesto má ředitel velké plány. Stanice živí zpravodaje ve třiceti zemích a chce na konci roku spustit nový kanál v angličtině, který by se měl stát alternativou CNN a BBC. „Pro mě je rozhodující nezávislost v rozhodování. Pokud budu mít pocit, že privatizace přinese zásahy do toho, co vysíláme, odejdu a mnoho dalších lidí asi také,“ řekl ředitel Chanfár agentuře AP.

MEZITITULEK: Další arabské satelitní televize
Al-Arabíja – vznikla teprve v březnu 2003 v Dubaji a ihned se stala silnou konkurencí pro Al-Džazíru. Je méně kontroverzní a její vztahy s arabskými vládami jsou lepší. Experti tvrdí, že je v některých případech rychlejší a pohotovější než Al-Džazíra. Šéfredaktor Al-Arabíji po atentátu v severoosetském Beslanu otevřeně kritizoval islámský svět za to, že nedostatečně bojuje proti terorismu a přivírá oči nad tím, že většina současných teroristů jsou muslimové.
MBC – vznikla v roce 1991 s přispěním hlavně saúdského kapitálu. Hlavní sídlo má v Londýně. Její zpravodajství je většinou nekomentované a bezkonfliktní. Mezi Araby v USA a Evropě má vysokou sledovanost.
Al-Manár – televize, kterou provozuje libanonské hnutí Hizballáh. Je útočná vůči USA a Izraeli, jejím prostřednictvím se palestinské organizace přihlašují k teroristickým útokům. Francie loni zakázala šíření signálu televize na svém území s odůvodněním, že vysílá antisemitské pořady.

Hospodářské noviny, 14.3.2005, autor: Martin Novák

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.