EU zakáže nekalé obchodní praktiky

25. 2. 2005 08:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

V Evropské unii budou zakázány dravé obchodní praktiky – například zasílání nevyžádaného zboží či nejrůznější marketingové a reklamní triky. Evropský parlament velkou většinou schválil směrnici o nekalých obchodních praktikách, jejímž hlavním cílem je ochrana spotřebitelů.
„Důsledky přijetí nové legislativy budou mít přímý dopad na obdobné situace, k jakým došlo nedávno v Česku, kdy během povánočních slev došlo ze strany obchodních řetězců ke klamání zákazníků – spotřebitelů,“ uvedla česká europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL).
Právní úprava definuje nekalé obchodní jednání, které bude napříště zakázáno, a dává členským zemím povinnost takové jednání postihovat. Konkrétně zakazuje třeba „vábivou“ reklamu, tedy jednání, kvůli němuž bylo podle tisku v ČR zahájeno správní řízení s obchodním řetězcem Carrefour, uvedla Roithová. Jde o případ, kdy je propagována sleva na zboží, které prodejce nemá v dostatečném množství na skladě.
Směrnice rovněž zakazuje pyramidové hry či nevyžádané nabídky rozesílané emaily, faxy či telefony. Firmy podle ní nebudou moci cíleně svou reklamu zaměřovat na děti, které pak mají přesvědčit rodiče o koupi inzerovaného produktu. Napříště by už také neměly být možné nejrůznější prodejní akce, na nichž se v zákaznících vzbuzuje dojem, že z ní nelze odejít bez podpisu kupní smlouvy, či nevyžádané návštěvy podomních prodejců v domácnostech.
Směrnice, která byla přijata po několika letech diskuzí, upravuje pouze vztahy mezi podnikatelem a spotřebitelem, nikoli mezi podnikateli navzájem. Ještě jí ale musí potvrdit rada ministrů, která už dala najevo, že tak učiní. Do několika měsíců by tak měla vstoupit v platnost. Poté budou mít členské státy dva a půl roku na to, aby jí včlenily do svých legislativ.
Kvůli problémům s novoročními výprodeji v obchodních řetězcích české ministerstvo průmyslu a obchodu vypracovalo novelu zákona o regulaci reklamy, která má podmínky výprodejů zpřísnit. Vláda se návrhem zabývala ve středu, ale odložila jej.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.