V internetovém obchodě nakoupil každý šestý Čech
Každý šestý Čech starší patnácti let alespoň jednou nakoupil v internetovém obchodě. Ale pouhá zhruba čtyři procenta populace je možné označit za pravidelné zákazníky, což znamená alespoň pět nákupů, vyplývá z šetření agentury Factum Invenio. V porovnání s vyspělými státy je to málo. Březen – měsíc internetu bude proto věnován propagaci předností elektronického obchodování, informoval ředitel Asociace pro elektronickou komerci Nikolaj Rafaj.
Vyzkoušet si nákup v pohodlí domova či kanceláře je možné na na webové adrese www.bezpecnynakup.cz, kde vznikl ukázkový internetový obchod. Zájemci zde získají informace i o tom, jak by měl vypadat seriózní obchod, či mohou otestovat bezpečnou platbu kartou.
Hlavní bariérou opomíjení internetu při nakupování je slabá dostupnost. Více než polovina respondentů uvedla, že k internetu nemá přístup nebo že ho má velmi špatný. Asi 45 procentům lidí vadí nemožnost si zboží osahat a vyzkoušet, třicet procent osob neví, jak on-line obchodování funguje. Více než pětinu dotazovaných odrazuje obtížná reklamace, 21 procent osob si myslí, že služba není bezpečná.
Výhodami internetového obchodování jsou pohodlí, často nižší ceny než v nejlevnějších hypermarketech, úspora času či široký sortiment, jmenoval Jaroslav Winter ze sdružení BMI. Ve vyspělých státech, např. ve Skandinávii, podle Rafaje nakupuje na internetu přes 40 procent obyvatel.
Internet je možné používat již ve zhruba 2500 veřejných knihovnách, do roku 2006 by mělo mít připojení všech zhruba šest tisíc knihoven, řekl ministr informatiky Vladimír Mlynář. Stovky knihoven využijí právě březen k řadě propagačních akcí.
Lidé loni na českém internetu utratili přes pět miliard korun, což je zhruba o dvě pětiny více než v roce 2003. Vyplývá to z odhadu největší tuzemské skupiny internetových obchodů Internet Mall. Podle Jiřího Bedrlíka ze společnosti Digi Trade prožije on-line nakupování do konce desetileté velký rozmach a stane se běžnou součástí života.
Podíl uživatelů internetu se v lednu meziročně zvýšil na 38 procent z minulých 36 procent, což znamenalo asi 2,9 milionu osob. Přibližně 69 procent z nich používalo internet častěji než jednou týdně, zatímco ještě před rokem to bylo 65 procent, vyplývá z údajů firmy Markent.