EU zakáže nekalé obchodní praktiky

25. 2. 2005 08:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V Evropské unii budou zakázány dravé obchodní praktiky – například zasílání nevyžádaného zboží či nejrůznější marketingové a reklamní triky. Evropský parlament velkou většinou schválil směrnici o nekalých obchodních praktikách, jejímž hlavním cílem je ochrana spotřebitelů.
„Důsledky přijetí nové legislativy budou mít přímý dopad na obdobné situace, k jakým došlo nedávno v Česku, kdy během povánočních slev došlo ze strany obchodních řetězců ke klamání zákazníků – spotřebitelů,“ uvedla česká europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL).
Právní úprava definuje nekalé obchodní jednání, které bude napříště zakázáno, a dává členským zemím povinnost takové jednání postihovat. Konkrétně zakazuje třeba „vábivou“ reklamu, tedy jednání, kvůli němuž bylo podle tisku v ČR zahájeno správní řízení s obchodním řetězcem Carrefour, uvedla Roithová. Jde o případ, kdy je propagována sleva na zboží, které prodejce nemá v dostatečném množství na skladě.
Směrnice rovněž zakazuje pyramidové hry či nevyžádané nabídky rozesílané emaily, faxy či telefony. Firmy podle ní nebudou moci cíleně svou reklamu zaměřovat na děti, které pak mají přesvědčit rodiče o koupi inzerovaného produktu. Napříště by už také neměly být možné nejrůznější prodejní akce, na nichž se v zákaznících vzbuzuje dojem, že z ní nelze odejít bez podpisu kupní smlouvy, či nevyžádané návštěvy podomních prodejců v domácnostech.
Směrnice, která byla přijata po několika letech diskuzí, upravuje pouze vztahy mezi podnikatelem a spotřebitelem, nikoli mezi podnikateli navzájem. Ještě jí ale musí potvrdit rada ministrů, která už dala najevo, že tak učiní. Do několika měsíců by tak měla vstoupit v platnost. Poté budou mít členské státy dva a půl roku na to, aby jí včlenily do svých legislativ.
Kvůli problémům s novoročními výprodeji v obchodních řetězcích české ministerstvo průmyslu a obchodu vypracovalo novelu zákona o regulaci reklamy, která má podmínky výprodejů zpřísnit. Vláda se návrhem zabývala ve středu, ale odložila jej.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.