Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Žebříček popularity je jen nástroj marketinku

Redakce MAM13. 12. 2004

Názor


Český slavík, Slovenský slávik a podobné přehlídky popularity jsou jen jedním z marketinkových nástrojů hudebního průmyslu. Na tom, jak dopadnou, nezáleží. Jejich hlavním cílem není skutečné určení popularity v předdefinovaných kategoriích, ale vytvoření pocitu sounáležitosti a příslušnosti k virtuální představě společnosti mezi těmi, kteří hlasují, a také vytvoření dalšího místa v hlavním vysílacím čase pro prezentaci hudebních produktů a s tím spojená podpora jejich prodeje.

Zaujmout čtenáře, nic víc


I na internetových stránkách soutěže se poměrně otevřeně říká, že anketa vznikla v redakci týdeníku Mladý svět v roce 1962 pouze z potřeby zaujmout čtenáře.


Nehledě na to, jakým vývojem od té doby anketa prošla, je tedy Slavík od svého počátku médii uměle vytvořený prostor, který se jen každý rok zaplní nějakými jmény.


Jakými, na tom moc nezáleží. Tento prostor se samozřejmě hudební průmysl a na soutěži participující tištěná i elektronická média snaží maskovat právě vytvářením představy, že jde o něco víc, že jde o skutečný hlas lidu, všech obyvatel České republiky, národa.


K dokonalosti tuto snahu o překrytí reality dovedla TV Nova, když původně britskou soutěž nazvanou Pop Idol, která je také založena na prostém hlasování konzumentů, uvedla pod názvem Česko hledá Superstar.


Právě vyvolání pocitu, že svou předraženou sms zprávou mluví divák pořadu za celou zemi, že se podílí na obecném definování vkusu (“Co si budou o nás Češích myslet, když zvolíme někoho, kdo neumí zpívat?”), se podepsalo na celkovém úspěchu zakoupeného formátu.

Výpověď? O čem?


Ve skutečnosti jde vždy pouze o součet hlasů diváků daného pořadu, který nemá žádnou společensky závaznou výpověď. Pro hudební průmysl je stěžejní jeden psychologický moment – tím, že divák přejde z pasivity k aktivnímu výběru, že se do soutěže zapojí, si zároveň začíná budovat intimní vztah ke svému interpretovi, což zvyšuje šanci, že si později koupí nějaké produkty s interpretem spojené.


A pokud se divák rozhodne přijmout představu, že jde skutečně o něco víc, o celospolečenskou událost, nechá se k té aktivitě snadněji přemluvit. V době vzniku ankety Zlatý slavík, kdy tu nefungovaly nepropagandistické průzkumy veřejného mínění, možná uměle vytvořená přehlídka oblíbenosti nějaký smysl měla.


Pokud by dnešní vyhlašovatelé chtěli skutečně zjistit popularitu hudebních interpretů, stačil by k tomu anonymní kvantitativní výzkum na poctivě vybraném reprezentativním vzorku společnosti. Ovšem to by prodeji produktů pomohlo asi tak jako zveřejňování žebříčků prodejnosti alb.


Mediální manipulační hru je třeba hrát, dokud jsou konzumenti ochotni utrácet peníze.


Hospodářské noviny, 13.12.2004, autor: Honza Vedral,  Autor je editorem hudebního měsíčníku Ultramix

×

Polský filmový producent Rywin půjde na dva roky do vězení

Starší článek

ARBOmedia spustí Sun

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Togethxr

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu s laxní…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

WPP opět nakupuje, do sítě přibrala poskytovatele mobilních technologií

Největší komunikační síť světa oznámila další akvizici. Pod svou agenturu Wunderman Thompson přikoupila společnost NN4M, která poskytuje mobilní…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více