Zabezpečení aut řídí pojišťovny

6. 12. 2004 15:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nezkrácená verze textu, který vyšel v Marketing & Media číslo 49.
Přinášíme rozhovor s Petrem Vackem, místopředsedou představenstva společnosti Secar Bohemia, jež zastupuje značku systémů pro vyhledávání odcizených vozidel Sherlog nejenom na českém trhu.

Jaké jsou nejnovější trendy v bezpečnostních systémech pro auta v Evropě?
Exportujeme i do zahraničí a tam jsou vývoj a podmínky trhu diametrálně odlišné než u nás. Každá země má zaměření na nějaký druh zabezpečení a trendy diktují vlastně pojišťovny, které většinou preferují nebo předepisují určité typy zabezpečení nebo na ně poskytují slevy na pojistném a další výhody.

Trh se tedy vyvíjí podle představ pojišťoven?
De facto je to tak. U nás si pojišťovny po skončení monopolu České pojišťovny dokonce jeden čas předepisovaly, jak musí být určité typy vozů zabezpečeny, aby byly pojištěny, a to na základě jak mezinárodní a národní certifikace, tak i druhu nebo typu zabezpečení.

Co konkrétně obnáší certifikace v ČR?
Dnes musí všechna zařízení, která jsou montovaná do vozidel, splňovat normy EU. Jejich splnění deklaruje výrobce nebo prodejce tzv. „prohlášením o shodě“. Je jenom na výrobci nebo prodejci, aby si našel všechny normy, podle kterých je třeba provést testy v některé z certifikovaných zkušeben. Některé typy zabezpečovacích systémů však ještě nemají dopracovány normy, podle nichž by se dalo plně homologovat..

Takže fungují společnosti, které prodávají necertifikovaná zařízení ?
Ono je to složitější. Prohlášení o shodě si společnost vystaví sama, ale relevantní dokumenty (tedy atesty) k tomu nemusí existovat. To se děje hlavně u dovozu, kde prohlášení o shodě dostanete, přepíšete ho do českého jazyka, ale certifikace nemusela nikdy proběhnout nebo proběhla na jiný výrobek nebo podle jiných norem, popřípadě se zjistí, že daná společnost neexistuje.

Jaká je konkurence v ČR?
My vlastně přímou konkurenci nemáme. V současné době obhospodařujeme přes 90 % trhu se systémy na vyhledávání odcizených vozidel v ČR. Mimo nás je tu nějakých deset společností, jež zařízení prodávají s tím, že vám oznámí, kde se vaše odcizené auto nachází. Naše společnost poskytuje komplexní služby, což znamená, že vlastními silami vaše auto zajistíme a přivoláme policii. A mnoho dalších služeb, které vyplývají z našeho systému ochrany a práce se zákazníkem.

V jakém rámci využíváte reklamu?
Všechny osvědčené způsoby na oslovování, jako je třeba direct mailing, se neosvědčily. 80 % našich zákazníků jsou tzv. „posbíráni z ulice“. Nejsou to tedy primárně velké firmy, kde je například padesát až sto aut.

Jak by tedy měla fungovat komunikace, aby podporovala cíleně?
Zatím nejlepší výsledky máme s reklamou na rádiích, kde lze poměrně přesně specifikovat cílovou skupinu posluchačů, takže víme, v jakém čase a na jakém rádiu máme použít naši reklamu; většinou tedy když náš potenciální zákazník jede v autě do práce nebo z ní. Nepříliš účinná se pro nás ukázala reklama v periodikách, i když to samozřejmě nejsou zbytečně vyhozené peníze, protože touto reklamou zase podporujeme naši značku. Podobně je to i s televizí, kde jsme už druhým rokem sponzorem Autosalonu na Primě.

Budete nějak upravovat komunikaci na základě získaných poznatků?
Máme několik nápadů, jak to zkusit pozměnit například na úkor periodik. Zkoušíme intenzivně i internetovou reklamu; a s poměrně nezanedbatelným výsledkem, a i když internetová reklama už není tak levná, jak bývala, je v ní velký potenciál a okamžitá odezva spolu s informacemi o tom, kdo a jak na ni reagoval

Existuje nějaký způsob, jak lépe oslovovat zákazníky?
Je nutná spolupráce s pojišťovnami, ty ale dneska nedokážou bezpečnostní systémy v jednotlivých kategoriích rozlišovat. Rozdělují je na mechanické zabezpečení, imobilizéry, alarmy, kde dávají 10% slevy z pojištění. Pak jsou tady prémiové kategorie, tj. vyhledávací zařízení, kde klient může obdržet až 30% slevu na pojištění. Bohužel už nikdo se nezajímá, jakým způsobem je služba vyhledání odcizeného vozidla poskytována.

V čem spočívá služba, která je součástí vašeho bezpečnostního zařízení?
Když se stanete naším klientem, každý rok musíte přijít na kontrolu, kde zjistíme, jestli je zařízení v dobrém stavu a či na ně nikdo nesahal. Na to potřebujeme dostatečný počet lidí, protože i v okamžiku, kdy dáváte auto do servisu, o tom musíme vědět a auto alespoň na dálku zkontrolovat. V ČR držíme asi padesát pohotovostních vozidel, jež mají dojezdové časy do třiceti minut na libovolné místo v ČR, a tři letadla, což přináší vysokou úspěšnost těchto služeb.

Vzrůstá zájem o ochranu motorových vozidel?
Za poslední tři roky nám přibývá asi 3,5 tisíce vozidel ročně.

Liší se nabídka zařízení podle různých typů vozů?
Můžeme doporučit podle zkušeností čtyři až pět našich produktů, sleva u pojišťovny je přitom pořád stejná. Divila byste se, ale to nejlevnější se prodává nejmíň.

Chystáte rozšíření své činnosti?
Naší možností je expanze do dalších zemí. Teď máme hotové Litvu a Lotyšsko, připravené Bělorusko, které je velmi důležité z hlediska Polska a Pobaltí, a připravujeme Švýcarsko a Rumunsko.

Je v těch podchycených zemích rozdíl oproti ČR?
Samozřejmě. V Pobaltí se např. spousta pojištění dělá přes tzv. brokery. Dokonce v Polsku to jde všechno jenom přes brokery. On vás pojistí podle něho nejvhodnějším způsobem. Trh je tam čitelnější a více se vyplatí například rozesílat direct mail či jezdit po veletrzích a symposiích brokerů.

A komunikace na Západě?
Ve Švýcarsku a také v Rakousku to dobře funguje přes tzv. národní autokluby. Každý Švýcar je členem nějakého autoklubu, který mu zabezpečuje i asistenční autoslužbu. Navíc důvěra Švýcarů v jejich autoklub je značná.

-mon-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.