Vánoční dárky budou nejčastěji pocházet z hypermarketů
Polovina lidí nakupuje vánoční dárky nejčastěji v hypermarketech. Téměř 82 procent Čechů přitom prohlašuje, že za dárky letos neutratí více než 10 000 korun. Nejštědřejší jsou Pražané, z nichž 45 procent letos desetitisícovou hranici na nákup dárků překročí. Vyplývá to z předvánočního průzkumu agentury Median.
Bohatší Vánoce proti zbytku republiky si mohou Pražané dopřát i díky vyšším platům, které v letošním prvním pololetí dosáhly 21 497 korun, a o čtvrtinu tak převyšují celorepublikový průměr.
Průzkum odhalil, že Češi se před Vánocemi většinou vyhýbají velkým obchodní centrům. Letos zde chystá dárky nakoupit jen 6,4 procenta lidí. V hypermarketech nakupuje 50,4 procenta lidí. Téměř 40 procent zákazníků dá při výběru dárků přednost menším specializovaným obchodům. Jen 1,2 procenta lidí obdaruje letos známé zbožím z tržišť.
Nákupní chování se však liší podle oblastí. Zatímco obliba hypermarketů je v celé ČR zhruba stejná, u velkých obchodních center a menších specializovaných obchodů je mezi Prahou a zbytkem země znatelný rozdíl. Obyvatelé hlavního města nejčastěji dárky nakupují v hypermarketech a v obchodních centrech. Mimo Prahu se největší oblibě těší také hypermarkety a specializované obchody. Velká obchodní centra příliš v oblibě nejsou. Na Moravě je vyhledává jen 3,1 procenta zákazníků.
Více než polovina respondentů nechce letos podle průzkumu vydat za nákup dárků více než 5000 Kč. Jen 7,8 procenta dotázaných se domnívá, že za dárky letos utratí více než 15.000 Kč. Útraty za dárky rostou s dosaženým vzděláním, klesají naopak s věkem. Starší lidé nad 60 let například nechtějí za dárky utratit více než 7500 Kč.
Názory lidí na nákup vánočních dárků zjišťovala agentura Median v polovině listopadu u 521 Čechů od 15 do 69 let.