Slovenské Sme má zaplatit miliony kvůli článkům o soudu z 80. let

10. 12. 2004 09:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Slovenský deník Sme má podle soudu zaplatit tři miliony slovenských korun soudci Haraldu Stiffelovi kvůli článkům o jeho údajné zodpovědnosti za proces s katolickým knězem z 80. let. Soudce byl členem senátu nejvyššího soudu, který se vyslovil pro potrestání duchovního kvůli sloužení mše bez povolení státu. Bratislavský krajský soud ve středu rozhodl ve prospěch Stiffela; potvrdil šéfredaktor Sme Martin M. Šimečka.
„Oba jsou zodpovědní za odsouzení římskokatolického kněze Jozefa Labudy v roce 1981 kvůli trestnému činu maření dohledu nad církví,“ napsal list Sme v roce 2002 v souvislosti se Stiffelem, který je stále soudcem nejvyššího soudu, a jeho kolegou Emilem Bdžochem.
Bdžoch, jenž v současnosti rovněž působí na nejvyšším soudu, si u justice nestěžoval.
„Považuji to za tragédii – zejména proto, že jde o výklad dějin, který je v rozporu se všeobecně uznávaným výkladem, že politické procesy na Slovensku byly a týkaly se například kněží,“ řekl šéfredaktor Šimečka. „Jsem z toho dosti šokován. Nikoli ale kvůli tomu, že jde o případ deníku Sme. Byl bych stejně zděšen, kdyby se to stalo jinému médiu,“ uvedl.
Krajský soud v Banské Bystrici v 80. letech duchovního žaloby nejprve zprostil. Senát nejvyššího soudu, v němž seděl i Stiffel, ale ke kauze vyřkl „závazný právní názor“. Na jeho základě byl potom Labuda krajským soudem odsouzen k půl roku vězení nepodmíněně. Kněz strávil tři měsíce ve vyšetřovací vazbě a do věznice se na další tři měsíce vrátil po rozhodnutí soudu. Zákon údajně překročil mší, kterou celebroval na výletě s vysokoškoláky.
Protože v kauze Stiffel versus Sme šlo o odvolací řízení, proti verdiktu se již nelze odvolat. Podle Šimečky má ale list ještě možnost využít dovolání jako mimořádného opravného prostředku. V případě, že právníci deníku dovolání podají, bude se jím zabývat opět nejvyšší soud. Tři miliony ale list přesto musí soudci zaplatit.
„Nyní zkoumáme, zda se obrátíme na ústavní soud,“ uvedl šéfredaktor.
Stiffel u soudu označil za absurdní tvrzení deníku, že před téměř čtvrt stoletím šlo o politický proces. Tvrdil, že jako člen senátu nejvyššího soudu Labudu, jenž byl v roce 1989 oficiálně rehabilitován, neodsoudil. Podle Šimečky ale závazným názorem nejvyšší soud „de facto“ kněze odsoudil.
Částka tři miliony je podle Šimečky jednou z nejvyšších, kterou soudy slovenským médiím v podobných případech kdy udělily. „Je to výhrůžná částka. Znamená to, že soud chce jasně říci novinám: pokud budete psát takové věci, přijdete na buben,“ dodal.
Advokát listu Sme u soudu uvedl, že bývalé Československo bylo i v čase vynesení verdiktu nad Labudou vázáno Mezinárodní úmluvou o občanských a politických právech, která každému dávala právo vykonávat bohoslužby v soukromí i na veřejnosti. A podle toho se měli řídit také soudci v roce 1981.
Proces s Labudou označil za politický proces Marián Gula ze slovenského Ústavu paměti národa, mluvčí Konference biskupů Slovenska Marián Gavenda, politolog Miroslav Kusý i historik Dušan Kováč.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.