Projekt Phare chce školy nasměrovat k využití cizojazyčných médií
Zejména pro učitele a žáky se zájmem o jazyky vznikla příručka, kterou v rámci programu Phare připravil Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Brožura představuje různá evropská cizojazyčná média a vzdělávací pořady či portály, které je s využitím moderních technologií možné sledovat i v ČR.
Hlavním cílem ročního projektu bylo zmapovat pořady vysílané evropskými médii, která mají určitý vzdělávací prvek a mohla by být využita při výuce, řekl jeho vedoucí Pavel Žďárský z ÚIV. Informace o brožuře jsou dostupné na internetových stránkách ústavu (www.uiv.cz), na který je také možné se obrátit s žádostí o její zaslání.
Podle ředitelky ÚIV Pavly Zieleniecové v Česku nejsou v porovnání s některými jinými státy mediální výukové programy příliš využívány. “Média mají v sobě obrovskou sílu v podpoře učení a je to pole, které je zde velmi nevyužito.” Například ve Francii je podle ní mnohem více rozvinuta aktivní spolupráce tvůrců jednotlivých relací a pořadů s učiteli.
S francouzskou veřejnoprávní televizí TV 5 Europe spolupracuje více než 35.000 učitelů z celého světa, stanice pro ně také vydává specializovaný elektronický časopis, který má více než 18 000 odběratelů. “U nás je tradice vzdělávacích pořadů dobrá a dlouhá… ale spolupráce s učiteli zde tak jako ve Francii ještě nefunguje,” uvedl Žďárský.
Příručka čtenářům například představuje řadu zahraničních rozhlasových a televizních výukových programů pro všechny druhy škol či odkazy na webové stránky s nápady pro oživení výuky. Obsahuje informace z Francie, Německa, Británie, Rakouska, Polska, Slovenska i dalších zemí.
Náklady na projekt, který skončí 21. prosince, činily zhruba 22 000 eur (téměř 700 000 korun), z nichž polovinu hradil evropský program Phare a zbytek ministerstvo školství. Kromě vypracování příručky se v jeho rámci uskutečnilo šest seminářů pro zástupce škol a vzdělávacích institucí.