Příští rok by neměl být pro filmaře dražší

6. 12. 2004 00:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Zájem zahraničních produkcí o natáčení v České republice zatím stále trvá, přestože už nepatříme mezi nejlevnější země. Nejčastěji k nám směřují filmaři z USA a Velké Británie; Francouzi a Němci k nám jezdí natáčet hlavně televizní produkci. Zahraniční štáby u nás utratí ročně až kolem osmi miliard korun. Ačkoliv jsou naše ceny stále nižší nežli např. v západní a jižní Evropě, filmaři už zdaleka více ušetří ve státech ležících od nás směrem na východ. Co tedy můžeme nabídnout?

Komerční natáčení v Praze
Pro většinu cizinců je synonymem České republiky Praha. Od začátku letošního roku platí nové podmínky pro natáčení filmů a reklam na území Prahy a v objektech vlastněných městem. Magistrát hl. města Prahy tak po konzultacích s producenty a filmaři částečně upravil podmínky přijaté v roce 2002, které vyvolaly ze strany profesionálů spíše negativní reakce. Za pronájem většiny lokací zaplatí zájemci nyní stejně, v některých případech dokonce i méně než před dvěma roky. Ke snížení nájemného došlo především u pozemků veřejné zeleně I. kategorie, dále např. na Václavském náměstí. Zvyšování cen se podle Luďka Buriana z odboru obchodních aktivit Magistrátu hl. m. Prahy ani v příštím roce nechystá.

Filmové ateliéry
Zdražovat by se podle slov Jiřiny Bodlákové z marketingového oddělení společnosti Barrandov Studio neměl ani pronájem filmových ateliérů na Barrandově a v Hostivaři. Naposledy se ceny měnily v roce 2003 a od té doby se pohybují v rozmezí 114576 tisíc Kč (podle velikosti ateliéru) za natáčecí týden. Tak by tomu mělo zůstat i v roce 2005. Na nezájem ze strany filmařů si pražské ateliéry nemohou stěžovat, naopak mívají z kapacitních důvodů problémy uspokojit všechny zájemce. Letos se zde natáčel např. film Everything is Illuminated s Elijahem Woodem nebo Oliver Twist v režii Romana Polanského. Režisér si pochvaloval možnost kombinovat interiéry s rozsáhlými exteriéry, které také vlastní Barrandov Studio. Na jeho pozemcích vyrostla celá londýnská čtvrť, což stálo mnohem méně, než kdyby se točilo v samotné metropoli Velké Británie. Polanski v rozhovoru pro The Prague Post dokonce označil barrandovská studia za „nejlepší na světě“.

Kdo nám šlape na paty?
Naším hlavním konkurentem by se v budoucnu mohlo stát Maďarsko. Od dubna zde platí zákon o rozsáhlých daňových úlevách pro mezinárodní štáby, což podstatně zvýšilo konkurenceschopnost země. Toho chce využít hollywoodský producent maďarského původu Andy Vajna a postavit zde do konce příštího roku obří filmová studia. Měla by se rozkládat na ploše 40 kilometrů čtverečních, největší z nich by mělo dosáhnout rozlohy šest tisíc metrů čtverečních.
Pozornost filmařů se ubírá také na Rumunsko, a to především díky natáčení hollywoodského velkofilmu Návrat do Could Mountain. Obě země ještě např. s Bulharskem lákají filmaře na velmi nízké ceny, Česká republika má ale proti nim jednu velkou výhodu profesionály v oboru na světové úrovni.
Znalosti a profesionalitu oceňuje znovu i Roman Polanski. Během filmování Olivera Twista se velikost jeho personálu pohybovala v rozmezí od 200 do 700 lidí a většinu z nich tvořili Češi. Srovnatelnou kvalitu služeb a lidských zdrojů zatím štáby v Sofii ani v Bukurešti nenajdou. Přesto bychom ale neměli usnout na vavřínech. Lidé z oblasti filmu si už delší dobu stěžují na nedostatečnou podporu státu, který příliv zahraničních investic, na rozdíl od jiných zemí, v tomto směru nijak nezvýhodňuje.

Nájemné za účelem filmování ke komerčním účelům
v objektech ve vlastnictví hl. m. Prahy
a) do 24 hod ve výši 1000 Kč za každou i započatou hodinu
b) za každou další i započatou hodinu nad 24 hodin ve výši 500 Kč (k nájemnému je připočítávána paušální částka 6 tisíc Kč za každých dalších započatých 24 hod)

na území hl. m. Prahy
a) na území Pražské památkové rezervace (kromě Staroměstského, Václavského náměstí a Karlova mostu) ve výši 10 Kč za 1 metr čtvereční za každý i započatý den
b) na veřejném prostranství mimo Pražské památkové rezervace ve výši 5 Kč za 1 metr čtvereční za každý i započatý den
c) pronájem pozemků, které jsou součástí zeleně I. kategorie (Královská obora, Letenské sady, komplex zahrad vrchu Petřína, obora Hvězda, sady na Vítkově, Vrtbovská zahrada) činí za reklamní akci 100 tisíc Kč na den, u filmové a televizní produkce 25 tisíc Kč na den


18obr_Hluboka.jpg ()
Zámek Hluboká. Je možné natáčet pouze v exteriérech, jako např. na nádvoří, v letní sezoně činí nájemné 150 tisíc Kč, v zimě 50 tisíc Kč na den. Natáčel se zde např. film Hartova válka nebo klasická česká pohádka Pyšná princezna.


18obr_staromak1.jpg ()
Staroměstské náměstí. Platí se nájemné ve výši 90 tisíc Kč za každý započatý natáčecí den (1 den = 24 hodin), zábor pro přípravné a odklízecí práce je stanoven 50 Kč za 1 metr čtvereční za každý započatý den.


18obr_kačina.jpg ()
Zámek Kačina. Cena je 50 tisíc Kč za natáčecí den. Jeho výhodou je blízkost Prahy. Natáčel se zde např. film Bratři Grimmové v režii Terryho Gilliama či TV minisérie Napoleon s Gérardem Depardieuem.


18obr_karluvmost.jpg ()
Karlův most. Na Karlově mostě je kromě nájemného pro Pražskou památkovou rezervaci (10 Kč za 1 metr čtvereční) účtován městskou částí Praha 1 paušální poplatek 250 tisíc Kč za den.


18obr_vaclavak.jpg ()
Václavské náměstí. Nájemné se platí ve výši 50 Kč za 1 metr čtvereční za každý započatý den. V případě parkování za účelem natáčení v objektech, kterých se hojně využívá, ve výši 10 Kč za 1 metr čtvereční za každý i započatý den.


18obr_Krivoklat.jpg ()
Hrad Křivoklát. Ceny se pohybují v rozpětí 80150 tisíc Kč na den. Záleží na místě natáčení (zda se jedná o exteriéry či interiéry), na období (v sezoně či mimo ni) apod. Letos se zde natáčel francouzský film Tři mušketýři v produkci Gérarda Depardieua a hraný dokument Johanka z Arku s Lucií Vondráčkovou.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.