Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Lidé utrácejí více než původně chtěli

Redakce MAM7. 12. 2004

Češi letos chtějí za vánoční dárky utratit v průměru kolem 4600 korun, vyplynulo ze včera zveřejněného průzkumu společnosti Factum Invenio, který se uskutečnil počátkem listopadu. Celkové vánoční výdaje by měly být podle průzkumu zhruba na stejné úrovni jako loni, s čímž však nesouhlasí obchodníci. Podle nich už to neodpovídá současnému vývoji, kdy lidé nakupují více než loni. Navíc i ekonomové čekají, že tržby maloobchodu se v prosinci meziročně zvýší alespoň o čtyři procenta.

MEZITITULEK: Prodejci: Jsme spokojeni
Více začali lidé nakupovat už minulý víkend, kdy si opatřovali mikulášskou nadílku a potraviny na pečení vánočního cukroví.
“O bronzovém víkendu přišlo o deset procent lidí víc než před rokem,” uvedl Jan Pšenička ze společnosti Spar, která provozuje velkoprodejny Interspar.
“Minulý víkend byl počet zákazníků až o patnáct procent vyšší než obvykle a byl určitě vyšší než vloni. Přesná čísla zatím nemáme k dispozici. Hlavní vánoční poptávka nás ale čeká – tento týden dostanou lidé výplaty,” říká Kateřina Černá ze společnosti Ahold, který provozuje řetězec Hypernova.
S vývojem tržeb jsou spokojeni prakticky všichni významní obchodníci. “O bronzovém víkendu jsme měli o pětinu zákazníků více než jindy,” uvedla Martina Čermáková ze společnosti Tesco. “Lidé nakupují více než vloni, “tvrdí rovněž Petr Vyhnálek z firmy Globus. Stejně jako ostatní obchodníci však ani Globus ze strategických důvodů absolutní výši dosahovaných tržeb nezveřejňuje.
“Zaznamenali jsme větší růst tržeb než před rokem, jsme spokojeni,” dodal Jiří Řízek z obchodního řetězce Electroworld.
Právě ve velkých obchodních řetězcích si obstarává vánoční nákupy většina lidí. Podle průzkumu Factum Invenio si u nich chce letošní dárky nakoupit 55 procent oslovených.
Mezi nejoblíbenější “vánoční” zboží patří zejména drogistické výrobky, oblečení a také knihy. K letos velmi vyhledávaným dárkům patří dále přehrávače a disky DVD, osobní počítače s příslušenstvím, digitální fotoaparáty a také domácí kino.
“Díky silné koruně a celosvětovému snížení ceny, je levnější elektronika. Neznačková DVD se dají pořídit už za 1600 korun,” uvedl Řízek. Počítačové sestavy a další elektronika jdou dobře na odbyt i v univerzálních obchodních řetězcích, jako je Tesco nebo Hypernova. “Hodně jdou samozřejmě na odbyt i hračky a v posledních dnech se více prodávají i lyže,” dodala Čermáková.

MEZITITULEK: Lidé mají víc peněz
Loňské prosincové maloobchodní tržby přesáhly 78 miliard korun a svým meziročním růstem o 6,3 procenta potvrdily výjimečně dobrý rok. Podobný vývoj by měl podle ekonomů charakterizovat i závěr letošního roku.
“Růst tržeb se bude pohybovat kolem čtyř procent. Vývoj bude odrážet především nárůst reálných mezd. Ty totiž v průměru za tři čtvrtletí vzrostly meziročně o 3,9 procenta,” uvedla Helena Horská, analytička Raiffeisenbank. Podle ní se ve větších tržbách odrazí i nová strategie obchodníků, kteří letos začali s vánočním prodejem už v říjnu.
Podle ekonomů budou letos lidé více utrácet i proto, že mají menší strach z cenových dopadů, které je čekají. “Vloni mnozí lidé nenakupovali dražší dárky, protože měli obavy ze zdražení po vstupu do Evropské unie,” připomíná Markéta Šichtařová, ekonomka Next Finance. K růstu útrat za dárky přispívají i dostupnější spotřebitelské úvěry a nákupy na splátky.

MEZITITULEK: Za dluhy se někteří stydí
Naprostá většina lidí však ve zmíněném průzkumu uvedla, že nemá v úmyslu nakupovat dárky na dluh. Na splátky se je chystala pořídit jen čtyři procenta dotázaných, na úvěr dokonce jen dvě procenta. “Lidé s nižšími příjmy se zřejmě stydí přiznat, že chtějí koupit dárky na splátky,” říká Kristina Hanušová z firmy Factum Invenio. Podle ní plánují na dluh dárky spíše lidé s příjmem nad 20 tisíc.
Splátkový prodej však letos roste několikanásobně více. Například společnost Cetelem hlásí nárůst listopadových obchodů o 26 procent v porovnání s říjnem. “V listopadu jsme poskytli na nákupy televizorů jednou tolik úvěrů, než byl průměr za prvních deset měsíců roku,” říká Irena Loukotová. “Prodej na splátky je totiž letos mnohem jednodušší než vloni. U většiny společností stačí dva doklady totožnosti a zájemce nemusí předkládat ani potvrzení o příjmu,” vysvětluje důvody Miroslav Beneš ze společnosti Ogilvy. Na spotřebitelských půjčkách si za deset měsíců lidé půjčili více než 20 miliard. Ke konci října na nich dlužili téměř 64 miliard, což je o osm procent více než vloni.

MEZITITULEK: Zamýšlené výdaje domácností o Vánocích
Průměrné výdaje za vánoční dárky (v Kč)
celkem na jednoho obdarovaného
2001 5195 931
2002 4725 963
2003 4772 1120
2004 4627 1122

Průměrné výdaje domácností na potraviny a nápoje (v Kč)
2001 4069
2002 3346
2003 3181
2004 3085

Co se lidé chystají letos kupovat na Vánoce (v % dotázaných)
drogistické zboží 56,7
oblečení a prádlo 56,3
knihy a mapy 53,2
parfém a toaletní voda 49,5
hračky, společenské hry 47,2
CD, audio nebo videokazety, DVD 33,4
sportovní oblečení a obuv 31,0
obuv, kožená galanterie 21,0
mobilní telefony nebo kupóny 19,8
sportovní oblečení 19,0
alkohol 17,6
vitamíny, doplňky stravy 16,9
luxusní pleťová či dekorativní kosmetika 16,9
školní potřeby 13,7

Zdroj: Factum Invenio

Hospodářské noviny, 7.12.2004, autor: Olga Skalková

×

Muž půjde za napadení šéfredaktora Respektu na 2,5 roku do vězení

Starší článek

Vyhozený moderátor NTV bude šéfovat ruské verzi Newsweeku

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pixabay.com

Austrálie má svůj bič na Google a Facebook

Australský parlament schválil hojně diskutovaný zákon, který přiměje technologické firmy platit vydavatelům za obsah. Jedná se o celosvětově doposud…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

VIDEO: Televizní spot pro Astrid natáčeli starou analogovou kamerou

Agentura Brain One natočila kampaň pro novou řadu produktů značky Astrid na analogovou kameru. Hlavní hrdinky spotu je pak vyobrazena ve snovém…
25. 2. 202125. 2. 2021
Newsletter

Problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenž teď to vypadá,…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

Hollandia představí novou komunikaci zmrzlin: „Jogurt tak dobrej, až …

Jogurtová značka Hollandia se chce více zaměřit na image svých zmrzlin. Ty sice vyrábí už několik let, ale až nyní budou mít ucelený, modernější…
25. 2. 202125. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více