V době, kdy německé firmy připravují reklamní rozpočty na příští rok, roste kritika jednotvárnosti zdejšího mediálního trhu. Jak uvádí německý Financial Times, hlavní tahouni reklamního trhu ztrácejí jistotu, zda se jejich reklamní sdělení dostane k cílovým skupinám, které chtějí oslovit.
„Potřebujeme mít možnost výběru nosiče reklamního sdělení, to znamená rozmanitost,“ sdělil listu Herbert Korell, jenž odpovídá za reklamní rozpočet firmy Ferrero. „Problém televizí spočívá v tom, že přicházejí na trh s podobnými produkty. Když nějaká televizní stanice uvede úspěšnou show, okamžitě se jinde objeví dva nebo tři podobné formáty. V hlavních večerních vysílacích časech pak nemáte na výběr.“
Podobná situace existuje u ženských časopisů. Dva roky zde mezi sebou soutěží německá vydavatelství tím, že vydávají stále nové, ale navzájem podobné tituly, které si konkurují nikoli odlišným obsahem, ale hlavně cenou.
Důsledkem jsou klesající reklamní příjmy a také úvahy mediálních zástupců, zda by nebylo lepší místo do reklamy investovat peníze do sponzorských aktivit, direkt mailů, do organizování „událostí“ (events) nebo do vlastních publikací.
Týdeník Spiegel si v posledním listopadovém čísle všiml poklesu popularity kdysi tak oblíbených televizních reality show. Ve snaze získat co nejvíce diváků, komerční televize přicházejí se stále novými a drsnějšími pořady, jakým je na příklad Džungle, kterou vysílá RTL. Agresivita četných seznamovacích a akčních formátů reality show se někdy pohybuje na hranici vkusu a dobrých mravů.
Také proto dostaly některé mediální agentury pokyn vyhýbat se určitým pořadům, bez ohledu na jejich sledovanost. Marketingový šéf BMW v týdeníku Spiegel k tomu říká: „To co se teď objevuje na obrazovce, je pro nás čím dál tím méně vhodné k umístění reklamy. Dívat se na to je pro mě ztráta času. Předpokládám, že podobně uvažuje i naše cílová skupina.“
Ekonom, 9.12.2004, autor: Milan Šmíd