James v reklamě Nike pobouřil čínské úřady
Čína je popuzena reklamní televizní kampaní společnosti Nike a požaduje její zákaz. Hlavním “hrdinou” seriálu reklamních spotů je LeBron James, basketbalová hvězda týmu zámořské NBA Cleveland Cavaliers, který bojuje s kreslenými mistry bojového umění kung-fu a párem draků. Podle Státního úřadu pro rádio, televizi a film tím útočí na čínskou národní důstojnost.
Kampaň nazvaná Komnata strachu, kterou vysílaly místní čínské televizní stanice a státní sportovní kanály, představuje Jamese, nejlepšího nováčka NBA uplynulé sezóny, v reklamě natočené ve stylu videoher jako vítěze nad bojovníky kung-fu a draky, pro Číňany téměř nedotknutelnými národními symboly. “Reklama poškozuje pravidla, podle nichž mají všichni jejich tvůrci podporovat národní důstojnost a respektovat čínskou kulturu. Nerespektuje pravidla a vyvolala pobouřené ohlasy veřejnosti,” píše se v oficiálním prohlášení úřadu pro rádio, televizi a film.
Čínská vládní místa velice citlivě reagují na používání čínských národních symbolů v reklamě západních společností. V případě Nike ještě o poznání ostřeji než obvykle, protože ze souboje, byť reklamního, vyšel vítězně cizinec. “Kampaň rozhodně nebyla připravena s úmyslem kohokoliv se dotknout. Ani žádné kultury ani čehokoliv podobného,” prohlásil zaskočený James po pondělním tréninku v Clevelandu. “Jsem zklamán tím, že je reklama vnímána tímto způsobem,” dodal basketbalista.
James je jedním z největších reklamních trumfů společnosti Nike, s níž podepsal ještě před vstupem do profesionální NBA sedmiletý kontrakt na 90 miliónů dolarů. A také by měl být jedním z hráčů amerického výběru při olympijských hrách v Pekingu v roce 2008. “Nechtěl jsem nikoho urazit. Za čtyři roky v Pekingu chci hrát a snad budu mít fanoušky na své straně,” poznamenal James, který bude příští měsíc k vidění v další reklamní kampani. Tentokrát na žvýkačky.
Reklama Nike je součástí snahy prosadit se na nových trzích a využít obrovské popularity basketbalu v Číně stejně jako osobností typu James a dalších hráčů zámořské NBA. “Respektujeme veškeré čínské zákony a opatření čínské vlády,” bránil se zástupce firmy Nike se sídlem v Šanghaji Maurice Žu.
Hospodářské noviny, 8.12.2004, autor: (žak)