Irácká média se zapojila do kampaně proti násilí

3. 12. 2004 08:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Irácké sdělovací prostředky vybízejí místní obyvatele, aby aktivně zabraňovali násilnostem a informovali úřady o činnosti povstalců. Aktivní je v tomto směru například bagdádská televize Hurríja (Svoboda), která podobnou výzvu vysílá dennodenně od poloviny listopadu. Píše o tom agentura AFP.
„Cílem je naučit lidi odpovědnosti. Říci jim: ‚Bezpečnost se vás týká‘,“ řekl zástupce Vlasteneckého svazu Kurdistánu, který televizní stanici vlastní. Podle něho se nedávno podařilo zabránit plánovaným útokům v severoirácké Sulajmáníji díky informacím poskytnutým místními obyvateli.
„Kdokoli se může stát cílem slepé operace teroristů, a to kdekoli a kdykoli,“dodal.
Podnětem k této kampani se stal pumový útok v Bagdádu ze září, při kterém bomba ve vozidle zabila 37 dětí.
Na videozáznamu, který televize Hurríja vysílá třikrát denně, se objevují fotografie z atentátu. Pak přijde záběr částečně zahalené ženy, která s tváří naplněnou bolestí pláče nad smrtí svého dítěte. „Co tyto děti udělaly, aby byly roztrhány na kusy?“ ozývá se mezi vzlyky. Následně se objeví nápis „Jednají slepě, mějte oči otevřené“ a série telefonních čísel.
„Nechtěl jsem v záběru zmiňovat slovo ‚odměna‘, protože apelujeme na vlastenecké cítění, a ne na jejich peněženky,“ řekl autor klipu Saad Salmán.
Udávání vyvolává v Iráčanech špatné vzpomínky. Kromě mučení, vraždění a únosů představovalo tři desítky let jeden z nástrojů na udržení moci režimu Saddáma Husajna. A to do té míry, že se začali vzájemně podezřívat i nejbližší příbuzní.
Je ironií osudu, že ten, kdo založil tento systém, na něj taky doplatil: loni v prosinci byl Saddám zadržen díky udání.
Do kampaně se zapojil také deník As-Sabah (Ráno), který údajně vychází v 50 000 výtiscích a který zveřejňuje podobné výzvy v samostatných přílohách. Jejich tisk financuje irácké inisterstvo vnitra.
Přičiňuje se i deník Bagdád vydávaný Iráckou národní dohodou premiéra Ajáda Alávího, který vychází v 5000 výtiscích.
„Vydali jsme několik článků o bezpečnosti, na jejichž konci byla ‚horká‘ telefonní čísla,“ řekl redaktor Ibráhím Saídí. „Jsem si jistý, že nedávné zatýkání povstalců v Abú Šajchu (západně od Bagdádu) je výsledkem telefonátů lidí,“ dodal.
Otázkou je, zda Iráčané žijící především v baštách povstalců mají odvahu volat. Pětadvacetiletý Amár z Kútu, který leží 175 kilometrů jižně do Bagdádu, řekl, že povstalci v oblasti, kteří pravidelně napadají americké jednotky, jasně varovali místní obyvatele před udavačstvím.
„Všichni se tam znají. Lidé se bojí, že pokud udají povstalce, budou pak odhaleni a zavražděni,“ dodal.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.