Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Hudba v síti: byznys, který roste

Redakce MAM3. 12. 2004

Letošní rok ještě neskončil, ale už je evidentní, že uplynulých dvanáct měsíců významně proměnilo internetové obchodování s hudbou. Už teď experti upozorňují, že se virtuální hudební trh stále více přibližuje tomu tradičnímu. Sílící popularity serverů si všímají i obří gramofirmy. Lze tedy předpokládat, že následující rok bude ve vztahu reálné a internetové hudby patřit k těm přelomovým.

Vedle nových hráčů zatím málo známých jmen se letos na poli virtuálního obchodu s hudebními nahrávkami navíc objevila i řada renomovaných značek, z nichž mnohé po USA vstoupily úspěšně i do Evropy. Příští rok by měl tento trend ještě zesílit.

Králem “ehudby” je iTunes

Ještě na počátku letošního roku ovládalo internetový trh s hudbou v podstatě šest hlavních portálů, které nabízejí stahování hudebních skladeb za poplatek.

Žebříčku komerční úspěšnosti dodnes vévodí veleúspěšný iTunes společnosti Apple, dalšími byly znovuzrozený a zlegalizovaný Napster, který zakoupila firma Roxio, šestatřicetimiliónová akvizice RealNetworks, portál Listen.com, a servery BuyMusic, Rhapsody a MP3.com.

Po dvanácti měsících, kdy se americký iTunes Music Store úspěšně domestikoval v Británii, Francii a Německu a na internetový hudební trh nastoupily desítky nových společností, se rozložení sil především pod špičkou pomyslného žebříčku v jednotlivých zemích proměnilo k nepoznání.

“Hlavním lídrem zůstává iTunes, ten je také pro všechny největší hrozbou,” řekl New York Times Josh Bernoff, hlavní analytik výzkumné společnosti Forrester Research. Podle něj si iTunes dokázal vybudovat silnou platformu stálých zákazníků, neustále obměňuje nabídku produktů a drží se cen v přepočtu okolo jednoho dolaru za skladbu. Obří zisky Apple generuje také díky miniaturnímu přehrávači iPod, který umí hudbu z internetu dál zpracovávat.

“Služba iTunes se těší obrovské oblibě – počet stažených nahrávek už překročil sto miliónů,” potvrdil New York Times Steve Jobs, šéf koncernu Apple.

Rozdíly se smývají

Významnou pozici si však vedle iTunes vybudovala i služba Sony Connect, kterou mateřský koncern Sony denně zásobí novinkami dceřiné gramofirmy Sony BMG, v září zprovoznil hudební portál i počítačový gigant Microsoft. Především Británie patří k zemím, kde se virtuální hudební trh po USA rozvíjí nejrychleji – britský trh proto zaplavila řada serverů, jejichž provozovatelé jsou na internetovém trhu spíše zjevením.

Jedním z nich je portál supermarketu Tesco, nabízející ve svém portfoliu půl miliónu nahrávek po 79 pencích (asi čtyřicet korun), za stejnou cenu hudbu v Británii prodává server Download obchodního řetězce Woolworth. Hlavní výhody oproti konkurenci vidí Woolworth v reflexi domácího trhu, časté obměně nabídky, aktuálním žebříčku 50 top hitů z britské hitparády, k dostání tu je každý týden i kompletní stovka v Británii nejprodávanějších alb.

Stále častěji se navíc hovoří o smývání rozdílů mezi možnostmi a nabídkou reálného a virtuálního hudebního trhu. “Gramofirmy si uvědomují důležitost internetového trhu a aktualizují jej průběžně nejnovějšími produkty,” uvádí analytik Steve Lohr pro New York Times. Navíc vznikají i taktické aliance. “Zatímco dříve se každá společnost snažila prosadit jen své služby, nyní se snaží mezi sebou spolupracovat,” dodal Lohr.

Lídři virtuálního obchodu s hudebními nahrávkami pro rok 2004

Itunes – Apple
Hudební portál iTunes byl zprovozněn v dubnu loňského roku, od té doby si z něj uživatelé po celém světě stáhli přes sto miliónů nahrávek. V řadě zemí přesně reflektuje prodejnost aktuálních hudebních produktů. Značné popularitě se těší i miniaturní přehrávač iPod, schopný uložit deset tisíc MP3 nahrávek.

Sony Connect – Sony
Server japonského gigantu Sony byl zprovozněn na začátku letošního roku, aby okamžitě změnil dosavadní rozdělení sil na virtuálním hudebním trhu. Jeho databázi zásobuje dceřiná gramofirma Sony BMG. Sony navíc budí u konkurence obavy i uvedením minipřehrávače MP3 Network Walkman HD1, přímé konkurence iPodu.

LISTEN.com – Realnetworks
RealNetworks provozuje dva hudební portály – k Rhapsody loni přikoupil za 36 miliónů dolarů oblíbený server Listen.com. RealNetworks hodlá do budoucna spolupracovat i s iTunes – jedním z bodů aliance má být i kompatabilita jejich skladeb s přehrávačem Apple iPod.

Zdroj: HN, www.nytimes.com

Hospodářské noviny, 3.12.2004, autor: Irena Zemanová

×

Navrcholu.cz: Seznam je bránou

Starší článek

Nový server o obsahu médií

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více