Dieta v nákladech starým zábavním obrům svědčí
Ještě na začátku roku někteří odborníci předpovídali zábavní a mediální branži minimálně stagnaci. Po zveřejnění výsledků za první tři kvartály se však šéfové velkých koncernů netají svou spokojeností – velkým hráčům na trhu jako Vivendi Universal, Bertelsmann nebo Axel Springer se podařilo v průběhu letošního roku zlepšit hospodářské výsledky.
Recept na prosperitu koncernů je jak vystřižený z manažerské příručky – redukce nákladů včetně propouštění nadbytečných pracovníků a expanze do nových obchodních příležitostí.
To se týká především Vivendi Universal, jehož výkonný ředitel Jean-Rene Fourtou vsadil loni na přísnou restrikci a rozprodej části aktiv firmy. Koncernu se letos podařilo prodat zábavní divizi Vivendi Universal Entertainment koncernu General Electric, následovala pak filmová studia v Babelsbergu. Fourtou neměl jinou možnost – na přelomu tisíciletí dluhy kvůli expanzím předchozího šéfa Jeana-Marii Messiera dosáhly až 35 miliard eur.
Příjmy koncernu se na konci září zvýšily v meziročním srovnání o pět procent na 16,1 miliardy eur. “Redukce nákladů během minulého roku se nyní skutečně vyplácí mnoha mediálním společnostem. Pokračující hloubková kontrola nákladů je klíč k úspěchu, protože prodeje příští rok pravděpodobně nebudou růst,” uvedl pro agenturu Bloomberg analytik společnosti KBC Securities Ivan Lathouders.
Pozadu za Vivendi Universal nezůstává ani další koncern, Bertelsmann. Podle zástupců společnosti se jeho tržby za tři čtvrtletí zvýšily o 1,9 procenta na 12 miliard eur. “Za těmito výsledky stojí především snížení nákladů a růst zisku hudební a televizní divize,” řekl Bloombergu Arndt Muthreich z výzkumné společnosti Kleinwort Wasserstein.
Bertelsmann by na tom byl pravděpodobně ještě lépe, pokud by se do hospodářských výsledků započítala fúze mezi jeho hudebním vydavatelstvím BMG a Sony Music, která vstoupila v platnost v srpnu letošního roku. “Po letech propadů začíná hudební průmysl opět zdvihat hlavu. Obzvláště ve Spojených státech rostou prodeje kompaktů díky nižším cenám a efektivnímu boji proti pirátům,” tvrdí analytik společnosti Helaba Trust Florian Leinauer.
To může potvrdit právě Vivendi Universal, která vlastní 92 procent druhého největšího vydavatelství Universal Music Group. Během prvních devíti měsíců sice tržby skupiny v meziročním srovnání poklesly o dvě procenta, během třetího čtvrtletí se však zvýšily o čtyři procenta.
Dobrými výsledky se mohou pochlubit i tiskové koncerny Ringier a Axel Springer. Vedení Ringieru mluví dokonce o nejlepším výsledku v historii firmy, ačkoliv přesná čísla prezident Michael Ringier odmítl zveřejnit. Za nárůstem stojí boom ve východní Evropě a příznivý vývoj ve Švýcarsku, citoval manažery Ringieru Handelsblatt.
Konkurenční koncern Axel Springer je o něco konkrétnější. Za prvních devět měsíců se mu podařilo zvednout zisk před zdaněním o sto miliónů eur na 262 miliónů.
Hospodářské noviny, 8.12.2004, autor: Aleš Borovan