Betlém ozáří SuperStar
Více než rok starý plán jak udělat díru do českého hudebního byznysu vychází perfektně. Díky nadprůměrným prodejům se nahrávky SuperStar staly hlavním tahákem předvánočního trhu s hudebními nosiči, největší tržby směřují na adresu Sony Music/BMG, která dosud vydala nejvíce desek finalistů soutěže. Všichni debutanti již mají na kontě minimálně zlatou desku, předávanou za prodej deseti tisíc nosičů.
Nejvíce nosičů zatím prodala vítězka soutěže Aneta Langerová. Její deska Spousta andělů (BMG, po fúzi Sony Music/BMG) již překonala sedmdesátitisícovou hranici. Na trhu je však od začátku září a v současné době po ní poptávka mírně oslabuje.
Hudební trh má nové “hrdiny”. V polovině listopadu totiž firmy vydaly hned čtyři nahrávky – Sámera Issy (Sony Music/BMG), Tomáše Savky (EMI), Šárky Vaňkové (Sony Music/BMG) a Standy Dolínka (Supraphon). Oválné logo SuperStar tak ovládlo hudební obchody v předvánočních týdnech, které pro vydavatelství představují nejdůležitější období v roce.
Již druhý týden se na špici prodejní hitparády Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) drží debutové album Sámera Issy. Podle Nadiy Koronovské ze Sony Music/BMG Issa získal dvojnásobnou platinu, která se uděluje za 40 tisíc prodaných nosičů.
Ovšem ani zbylé “superhvězdy” nezaostávají. Šárka Vaňková prodala podle Zdeny Selingerové ze Sony Music/BMG více než 20 tisíc desek, na platinu dosáhl rovněž Tomáš Savka. Tento kov zatím chybí pouze Dolínkovi. “Prodej Standova alba se pohybuje kolem 11 tisíc kusů,” řekl Vladan Drvota ze Supraphonu.
Podle odborníků se přitom hranice pro návratnost nahrávky pro gramofirmy pohybuje v českých podmínkách kolem pěti tisíc prodaných nosičů.
“SuperStar na předvánočním trhu momentálně dominují. Podle mého odhadu se na celkových prodejích podílejí 35 až 40 procenty. Ve srovnání s loňským rokem se tak předvánoční trh zvedl o 10 až 15 procent,” uvedl Pavel Bodiš z IFPI.
Zpětně se tak potvrzuje rozhodnutí těch firem, které se rozhodly nabídnout některému z finalistů smlouvu. V tuto chvíli profitují ze dvou skutečností – po nových tvářích je mezi fanoušky hlad a na předvánočních trzích firmy realizují až polovinu svých celoročních tržeb.
“Diváci si SuperStar oblíbili jako jednu soudržnou partu, ze které si každý někoho vybral, ať již Issu, Langerovou nebo Dolinka. Tento pocit se podařilo udržet i do momentu, kdy se na trhu objevily první alba finalistů. Proto se dá říci, že o nahrávku jakékoliv SuperStar bude zájem,” uvedl hudební publicista Vojtěch Lindaur.
Na momentální popularitě SuperStar nevydělávají pouze hudební firmy, ale i pořadatelé koncertů. Na své první společné turné vyjela na začátku listopadu pětice finalistů soutěže Česko hledá SuperStar v čele se Sámerem Issou.
Právě ten na každý ze sedmi koncertů nalákal davy svých fanynek – představoval tu v premiéře pódiové verze hned několika anglicky zpívaných skladeb ze svého debutového alba Busted, včetně duetu s kolegyní ze SuperStar Martinou Balogovou.
Šňůru sedmi koncertů pořádaných postupně v sedmi městech České republiky navštívilo podle dat pořádající agentury Scream Artist Management téměř třicet tisíc lidí. Vstupenka na vystoupení, jehož generálním partnerem byl výrobce spotřební elektroniky a mobilních telefonů LG Electronics, přitom stála 299 korun. Tržby z koncertů LG Tour 2004 se tak již blíží 10 miliónům korun.
“Diváci přišli ve velkém na koncert, aniž by předem věděli, co přesně čekat,” uvedl Jan Musil zastupující Scream Artist Management. “Přilákala je jen dobře známá jména slibující velkou show,” doplnil Musil. Desky Sámera Issy i Standy Dolínka totiž vstoupily na trh až několik týdnů po zahájení koncertního turné.
Je evidentní, že se návštěvnost koncertního turné a prodejnost nových alb vzájemně úspěšně podporovaly.
Když koncertní šňůra vrcholila 15. prosince v Malé sportovní hale na pražském Výstavišti, třítisícový dav fanynek pod pódiem již texty z Issova alba suverénně deklamoval spolu se svým oblíbencem. V tu chvíli už mělo Sámerovu debutovou desku doma několik desítek tisíc fanoušků.
Výnosnost jednotlivých “SuperStar”
Hospodářské noviny, 21.12.2004, autor: Aleš Borovan, Irena Zemanová