Banky klamaly reklamou klienty

13. 12. 2004 00:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V době, kdy vrcholil konkurenční boj mezi hypotečními bankami, použily dvě z nich metody, které Rada pro reklamu označila za neetické. Oficiální verdikt rady k podzimním kampaním se Česká spořitelna a Živnostenská banka, o něž jde, dozvědí už tento týden.
Česká spořitelna nabízela v inzerátech hypotéku za roční úrok ve výši 3,49 procenta pro každého. Živnostenská banka pak v podobně formulované kampani tříprocentní úrok – opět pro všechny. Garantovaný úrok přitom mohl získat jen klient, který vyhověl bankovním podmínkám.
Na inzeráty, které lákají všechny klienty na výhodné úročení hypoték, ačkoliv taková půjčka není všem dosažitelná, upozornily HN 8. října. Konkrétní stížnost poté Rada pro reklamu obdržela od Sdružení na obranu spotřebitele a několika lidí.

MEZITITULEK: Banky se brání
„Ohrazujeme se proti termínu neetická reklama. Rozhodně nebylo v úmyslu České spořitelny kohokoli uvést v omyl, ani v tomto smyslu nemáme reakce od klientů,“ uvedla mluvčí banky Klára Gajdušková. Podobně reaguje i Živnostenská banka. „Na naší reklamě na hypoteční úvěry nevidíme nic neetického,“ říká mluvčí Ivo Polišenský.
Banky svými kampaněmi měly o co bojovat: podle statistik Ministerstva pro místní rozvoj bylo v Česku poskytnuto přibližně 130 tisíc hypoték v hodnotě téměř 142 miliard korun – tedy asi o 40 procent více než rok předtím.
Česká spořitelna jich nabídla nejvíce – od počátku roku do září za 36 miliard korun. Živnostenská banka zase dala najevo, že svůj podíl na tomto trhu hodlá zvětšit.
Obě banky měly při řízení možnost svou kampaň obhájit. „Radě pro reklamu jsme poskytli všechny informace včetně všech typů inzerce,“ uvádí Polišenský. Argumenty bank byly přitom podle Zdeňka Roubala, výkonného ředitele Rady pro reklamu, shodné: každá banka má svoje podmínky pro udělení půjčky a klienti vědí, že jim musí vyhovět. „Rada však došla k rozhodnutí, že to zdaleka nemusí všichni lidé vědět,“ řekl Roubal.

MEZITITULEK: Kampaně už skončily
Kontroverzní inzerce České spořitelny už podle Gajduškové nepokračuje: „Kampaň už skončila a nebude se opakovat. Bereme rozhodnutí rady jako podnět napříště se v reklamě soustředit na jednoznačnost a preciznost formulací.“
Naopak Polišenský připouští, že na některých obchodních místech Živnobanky je možné tiskoviny se sporným textem ještě nalézt. „Kampaň jsme ukončili v listopadu, ale na pobočkách bude dobíhat do konce prosince. Při další kampani budeme připomínky rady respektovat,“ uvedl.
Inzeráty bank byly součástí zostřující se kampaně na hypotéky, s níž přišly na podzim téměř všechny banky. Čekal se růst úrokových sazeb a bankéři se snažili oslovit v tu chvíli co nejvíce zákazníků.
Prohřešky proti etice se v reklamě objevují podle zkušeností Rady pro reklamu, jež nemá oprávnění pokutovat či jinak trestat, právě za takových okolností. Příští rok prezident rady Radek Pokorný čeká, že přijdou u nabídek kreditních karet a spotřebitelských úvěrů. „Ročně máme stovku stížností. Asi pětina inzerátů je pak označena za neetické. Až na výjimky zadavatelé náš verdikt respektují,“ uvedl.

Hospodářské noviny, 13.12.2004, autor: Hana Vorlíčková, Olga Skalková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.