Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Banky klamaly reklamou klienty

Redakce MAM13. 12. 2004

V době, kdy vrcholil konkurenční boj mezi hypotečními bankami, použily dvě z nich metody, které Rada pro reklamu označila za neetické. Oficiální verdikt rady k podzimním kampaním se Česká spořitelna a Živnostenská banka, o něž jde, dozvědí už tento týden.
Česká spořitelna nabízela v inzerátech hypotéku za roční úrok ve výši 3,49 procenta pro každého. Živnostenská banka pak v podobně formulované kampani tříprocentní úrok – opět pro všechny. Garantovaný úrok přitom mohl získat jen klient, který vyhověl bankovním podmínkám.
Na inzeráty, které lákají všechny klienty na výhodné úročení hypoték, ačkoliv taková půjčka není všem dosažitelná, upozornily HN 8. října. Konkrétní stížnost poté Rada pro reklamu obdržela od Sdružení na obranu spotřebitele a několika lidí.

MEZITITULEK: Banky se brání
“Ohrazujeme se proti termínu neetická reklama. Rozhodně nebylo v úmyslu České spořitelny kohokoli uvést v omyl, ani v tomto smyslu nemáme reakce od klientů,” uvedla mluvčí banky Klára Gajdušková. Podobně reaguje i Živnostenská banka. “Na naší reklamě na hypoteční úvěry nevidíme nic neetického,” říká mluvčí Ivo Polišenský.
Banky svými kampaněmi měly o co bojovat: podle statistik Ministerstva pro místní rozvoj bylo v Česku poskytnuto přibližně 130 tisíc hypoték v hodnotě téměř 142 miliard korun – tedy asi o 40 procent více než rok předtím.
Česká spořitelna jich nabídla nejvíce – od počátku roku do září za 36 miliard korun. Živnostenská banka zase dala najevo, že svůj podíl na tomto trhu hodlá zvětšit.
Obě banky měly při řízení možnost svou kampaň obhájit. “Radě pro reklamu jsme poskytli všechny informace včetně všech typů inzerce,” uvádí Polišenský. Argumenty bank byly přitom podle Zdeňka Roubala, výkonného ředitele Rady pro reklamu, shodné: každá banka má svoje podmínky pro udělení půjčky a klienti vědí, že jim musí vyhovět. “Rada však došla k rozhodnutí, že to zdaleka nemusí všichni lidé vědět,” řekl Roubal.

MEZITITULEK: Kampaně už skončily
Kontroverzní inzerce České spořitelny už podle Gajduškové nepokračuje: “Kampaň už skončila a nebude se opakovat. Bereme rozhodnutí rady jako podnět napříště se v reklamě soustředit na jednoznačnost a preciznost formulací.”
Naopak Polišenský připouští, že na některých obchodních místech Živnobanky je možné tiskoviny se sporným textem ještě nalézt. “Kampaň jsme ukončili v listopadu, ale na pobočkách bude dobíhat do konce prosince. Při další kampani budeme připomínky rady respektovat,” uvedl.
Inzeráty bank byly součástí zostřující se kampaně na hypotéky, s níž přišly na podzim téměř všechny banky. Čekal se růst úrokových sazeb a bankéři se snažili oslovit v tu chvíli co nejvíce zákazníků.
Prohřešky proti etice se v reklamě objevují podle zkušeností Rady pro reklamu, jež nemá oprávnění pokutovat či jinak trestat, právě za takových okolností. Příští rok prezident rady Radek Pokorný čeká, že přijdou u nabídek kreditních karet a spotřebitelských úvěrů. “Ročně máme stovku stížností. Asi pětina inzerátů je pak označena za neetické. Až na výjimky zadavatelé náš verdikt respektují,” uvedl.

Hospodářské noviny, 13.12.2004, autor: Hana Vorlíčková, Olga Skalková

×

Polský filmový producent Rywin půjde na dva roky do vězení

Starší článek

ARBOmedia spustí Sun

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Rohlik.cz

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Lidé

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Knowlimits Group posiluje výzkumné oddělení. Na pozici research directora od začátku března proto nastupuje Zdeněk Kubena, který se…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více