Zájem o nákup v zásilkových domech klesá

19. 11. 2004 07:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Češi mají v posledních letech menší zájem o nákupy prostřednictvím zásilkových domů. Podle studie společnosti GfK Praha totiž od roku 1996 klesl nákup v zásilkových obchodech o přibližně 16 procent. Asociace direkt marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) tvrdí, že tento obor podnikání v posledních letech zažívá stagnaci zejména kvůli rozmachu maloobchodní sítě. Podle odborníků má ale zásilkový obchod v ČR ve srovnání se západní Evropou ještě prostor k růstu.
„Zatímco známost většiny firem od roku 2003 mírně stoupla, tak zájem o nákup prostřednictvím zásilkového obchodu dlouhodobě spíše poklesl. V roce 1996 nakupovala u zásilkových firem téměř polovina dotázaných a v roce 2004 je to pouze 32 procent,“ řekla Klára Trávníčková ze společnosti GfK Praha. Dodala, že v porovnání s loňským rokem klesl letos nákup přes zásilkový obchod o dvě procenta.
Tajemník ADMAZ Tomáš Hájek uvedl, že podle hrubých odhadů loňský obrat katalogových zásilkových obchodů činil zhruba 8,8 miliardy korun, což bylo o něco více než v roce 2002. Největší zásilkové obchody, jako jsou Quelle, Neckermann nebo Otto mají statisíce zákazníků.
„Zásilkové obchody opravdu zažívají určitou stagnaci, která je dána situací na trhu, kde se poměrně výrazně rozšiřuje nepotravinářský maloobchod. Stagnace je ale přechodná. V ČR má totiž zásilkový obchod zhruba jednoprocentní podíl na celkovém maloobchodu, zatímco průměr EU je někde mezi dvěma až třemi procenty a v Německu dokonce převyšuje pět procent,“ uvedl Hájek.
Dodal, že zatímco klasický zásilkový obchod zažívá v ČR recesi, tak na druhou stranu v poslední době výrazně roste prodej pomocí internetu. „Tento druh prodeje ale zatím není objemově tak významný,“ podotkl Hájek.
Nejvíce Češi z katalogu nakupují dámské oblečení, jeho prodej ale letos meziročně klesl o šest procent. Naopak o pět procent se zásilkovým obchodům zvýšily objednávky knih a hudby. Mezi často kupované zboží patří také vybavení domácnosti či pánské oblečení.
„Častějšími zákazníky zásilkových domů jsou ženy. Ze všech dotázaných žen jich nakupuje přes zásilkový obchod 37 procent, zatímco u dotázaných mužů 27 procent,“ uvedla Trávníčková. Typickou zákaznicí zásilkové služby je podle Trávníčkové žena ve středním věku, která má střední nebo vysokoškolské vzdělání a žije ve větším městě v domácnosti s vyššími příjmy.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení