Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Výdaje za léčiva v pololetí: 26,5 miliardy Kč

Redakce MAM2. 11. 2004

Lidé a pojišťovny vydali za léky v letošním 1. pololetí 26,56 miliardy korun. Ve srovnání se stejným obdobím loni to je o 230 milionů korun více. Meziročně naopak klesly počty dodaných balení do lékáren, nemocnic a prodejcům vyhrazených léčiv o zhruba 22 milionů na 157,2 milionu balení léků. Vyplývá to z informací Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL).
“Ze statistiky Státního ústavu pro kontrolu léčiv vyplývá, že nárůst výdajů za léky je jeden z nejnižších v Evropě,” řekl výkonný ředitel Mezinárodní asociace farmaceutických společností Pavol Mazan. V druhé polovině roku se ale zřejmě spotřeba zvýší. “Třetí a čtvrté čtvrtletí bývá charakteristické vyšší spotřebou léků, jak z finančního hlediska, tak i v počtech balení,” dodal.
Maximální výše průměrné ceny balení léčivého přípravku se od dubna do června zvýšila na zhruba 174 korun, což je o deset korun více než v letošním 1. čtvrtletí. Balení českého přípravku stálo v průměru 87 korun a slovenského výrobku přibližně 56 korun. U léčiv z ostatních zemí stálo balení průměrně 261 Kč. Jde o nejvyšší historické ceny, podotýká SÚKL.
“Dá se očekávat, že trend růstu cen bude pokračovat,” poznamenal Mazan. Výzkum léků je podle něj stále náročnější a delší, zvyšují se i požadavky na bezpečnost nových přípravků.
Na prvním místě v počtu dodaných balení jsou léčiva kardiovaskulárního systému, které tvoří 21 procent z celkového objemu distribuovaných balení. Na druhém místě s 15 procenty jsou léčiva nervového systému a třetí pozici zaujímají léčiva zažívacího traktu a metabolismu, která tvoří 13 procent celkového počtu balení.
Z České republiky pocházelo v prvním pololetí z celkového objemu 157,2 milionu balení téměř 57 milionů balení, což je více než třetina. Zbylá balení pocházejí ze zahraničí, z toho ze Slovenska se dovezlo kolem 19,4 milionu balení.
Distributoři vydali v letošním prvním pololetí na výrobu či nákup léčivých přípravků 19,2 miliardy korun, což je asi o 200 milionů Kč více než ve stejném období loni. O 61 milionů na 7,4 miliardy korun celkem se zvýšila maximální přirážka distributorů a lékáren.
Finanční objem distribuovaných léčiv představuje součet výdajů zdravotních pojišťoven na recepty a léčebné přípravky v nemocnicích, doplatky pacientů a volný prodej za hotové. Podle zprávy SÚKL se výdaje občanů za nákup za hotové a za doplatky podílejí na celkových tržbách nejméně jednou pětinou.
Údaje získává ústav sledováním dodávek léčivých přípravků od distributorů do lékáren, dalších zdravotnických zařízení a prodejcům vyhrazených léčiv. K cenám, které výrobce či dovozce oznámí, SÚKL připočte maximální možnou přirážku distributora a lékárny. Ta činí nejvýše 32 procent, rozdělení mezi lékárnu a distributora je neurčité. Dále ústav připočte pětiprocentní daň z přidané hodnoty. Výsledné ceny jsou tedy maximální možnou hranicí finančního vyjádření obchodu s léčivy.
Mezi největší farmaceutické firmy na českém trhu patří Zentiva, Novartis a Glaxosmithkline, které podle poradenské firmy IMS Health zaujímají dohromady přes 25 procent trhu vyjádřeného v korunách. “Za rok 2004 očekáváme růst trhu v korunách kolem 11 procent,” uvedl David Hřičiště z IMS Health.

×

Oskar bude klienty na Vánoce lákat na hodinu bezplatného volání

Starší článek

Mag Consulting: Do ciziny letos pojede až 3,8 mil. Čechů

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Newsletter

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20217. 3. 2021
Newsletter

Video: Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více