Studia vytáhnou proti internetu
I ve filmové branži tak možná brzy začne fungovat to, co už přes rok existuje v hudbě. Filmovým společnostem došla trpělivost a hodlají se obrátit na soud. “Stahovat filmové produkty načerno z internetu začíná být běžnou praxí nejen v USA, ale i všude jinde na světě,” vysvětluje nový razantní požadavek Dan Glickman, prezident Americké filmové asociace (MPAA).
“Pořídit si filmovou novinku v den její světové premiéry přes internet rovnou domů už se ani nepovažuje za přestupek. Přitom je to jasné porušení autorských, distribučních i vlastnických práv,” citoval ho deník The New York Times. Hollywood se proto obrací na soud. A možná bude mít úspěch.
Miliónové škody
Za Americkou filmovou asociací stojí všech sedm hlavních hollywoodských studií. “Čím déle budeme ještě vyčkávat a individuálně bojovat metodou pokus – omyl, tím horší budou následky. Musíme se pojistit právně,” uvedl doslova Glickman.
Někdejší kongresman a člen úřadu prezidenta Clintona začal MPAA šéfovat letos v září. A rozhodl se okamžitě proti pirátským kopiím šířeným přes internet efektivně zasáhnout. Po necelých třech měsících v novém úřadě se mu to možná podaří.
Právě účinný prostředek proti stahování filmů z internetu totiž zatím filmovým studiím schází. “Studia se pojišťují individuálně,” uvádí expertka na filmový průmysl Sharon Waxmanová.
“Nelegální šíření jednotlivých produktů zčásti omezily například celosvětové plošné filmové premiéry, některá studia zase experimentují s technologiemi, které dokážou například rozostřit obraz,” uvedla Waxmanová pro New York Times.
Rozostřování se však vyplácí pouze u animovaných filmů, hojně ho začal využívat především Disney Pictures a Pixar Animation v souvislosti s distribucí loňského hitu Hledá se Nemo. I přesto se však pirátské kopie na internetu objevily.
Hlavní hrozbou pro filmová studia jsou ztráty, které nelegální stahování v posledních letech způsobilo hudebnímu průmyslu – i mnohé velké gramofirmy, jako je třeba Universal Music, vykázaly kvůli pirátským kopiím miliónové ztráty a byly nuceny i propouštět.
Situace se však zlepšila právě plošným zpoplatněním hudebních serverů. Lidé z filmové branže proto doufají, že se zpoplatnění a přísné pokutování těch, kteří v distribuci přes internet budou pokračovat, osvědčí i jim.
Očekávané hity – zlatý důl
Největší problém mají distributoři každoročně s očekávanými filmovými novinkami – ty jsou totiž nejpopulárnější i mezi piráty.
“Jsou schopni s premiérami nestydatě obchodovat, a co je horší, lidé od nich načerno okopírované filmové produkty kupují,” uvedl Jim Graham ze firmy BayTSP. Tato společnost monitoruje stahování z internetu jak pro hudební, tak pro filmový průmysl. Podle něj však má zatím filmová branže oproti té hudební výhodu. “Filmy se přeci jen nestahují tak často jako hudba,” uvedl Graham. “Je to dané tím, že kopírování filmů je náročnější – je na ně potřeba jak výkonnější technika a rychlejší internetové spojení, tak mnohem víc času, film se stahuje přes dvě hodiny,” vypočítává Graham.
Podle něj by však filmová studia měla jednat rychle. “Počítače a programy se inovují každým dnem a piráti stále rychleji řeší i různé kódovací triky studií,” doplnil. Filmová studia už najímají právníky a plánují agresívní ofenzívní strategii. “Nejvíc se v tomto ohledu angažují 20th Century Fox a MGM,” uvádí Waxmanová. Podle jejích informací chtějí studia dosáhnout výsledku už v příštím roce. “Věříme, že se nám naše snaha vyplatí. Každý další nelegálně stažený film přijde piráty draho,” shrnuje Simon Barsky z MPAA.
Hospodářské noviny, 10.11.2004, autor: Irena Zemanová