Spor o obal Horalek se znovu přiostřil
Spor o obaly známých oplatek prodávaných pod názvem Horalky se znovu vyostřil. Slovenskému výrobci oplatek, firmě I.D.C Holding se totiž znovu nelíbí nové obaly, se kterými Horalky na trh dodává česká společnost Opavia – LU.
Jde přitom o spor, ve kterém jsou ve hře stovky miliónů korun. Jenom slovenská společnost I.D.C Holding totiž prodá těchto oplatků za tři sta až čtyři sta miliónů slovenských korun ročně. Zákazníci si celkově koupí na osmdesát miliónů Horalek.
MEZITITULEK: O žalobě soud nerozhodl
Spor o obal oplatků se přitom vleče už od podzimu minulého roku. Společnost I.D.C Holding poté, co Opavia – LU patřící nadnárodnímu potravinářskému koncernu Danone začala na slovenský trh dodávat Horalky v podobném obalu jako slovenská firma, podala žalobu.
Podle dohody z února letošního roku, kterou mají Hospodářské noviny k dispozici, měl nastat mezi oběma firmami smír. Opavia – LU se totiž zavázala, že zastaví distribuci Horalek v současném průhledném obalu do konce února, vezme zpět žádost o zaregistrování vzhledu oplatků v tomto obalu, změní ho a nebude používat slogan ve slovenštině: Také aké ich mate radi. I.D.C Holding měl podle této dohody stáhnout žalobu a odsouhlasit novou podobu obalů. Zástupci I.D.C Holding ale v březnu uvedli, že ke konečné dohodě nedošlo a trvají na žalobě, o které ale nebylo dosud rozhodnuto.
Zástupci I.D.C Holding navíc nyní uvedli, že v září se znovu na slovenském trhu objevily oplatky od Opavie v průsvitném obalu.
“Ten je jenom minimálně rozdílný od toho, kvůli kterému naše firma podala žalobu,” píše se v tiskovém prohlášení společnosti. Firma nyní zvažuje možnost podání další žaloby a zpracovává si analýzu sporného obalu.
MEZITITULEK: Obaly oplatků se změnily
Podle zástupců Opavie – LU je ale už všechno v pořádku. Radim Kovács ze společnosti AMI Communications, která opavskou firmu ze skupiny Danone mediálně zastupuje, uvedl, že obaly Horalek byly po sporech změněny a firma je v nové podobě na Slovensko distribuuje od března tohoto roku. Tvrdí, že nerozumí současné kampani slovenského konkurenta. “Stávající obal Opavia Horalky schválila společnost I.D.C. Holding v dohodě, kterou obě strany uzavřely na začátku letošního roku,” uvedla k současnému sporu Opavia – LU.
Horalky nejsou jediným výrobkem, o který se vedou spory mezi firmami. Hamé Babice, největší konzervárenská společnost v zemi, která drží ochrannou známku k výrobku Cikánská omáčka, podalo žalobu na největší potravinářskou firmu v Česku – koncern Nestlé a trestní oznámení na její zástupce. Soud už rozhodl a Nestlé nemůže od června výrobek s názvem Cikánská omáčka prodávat v Česku.
Název Cikánská omáčka přitom považuje Nestlé pouze za druhový a proti rozhodnutí soudu se ohradilo. Na Slovensku ale distribuci nic nebrání. Nestlé omáčku vyrábí pod značkou Maggi ve svém závodě Carpathia ve slovenské Prievidzi zhruba od května.
“V této věci se nic nezměnilo,” uvedl Martin Walter, mluvčí Nestlé Česko. To, že spor zatím není definitivně rozhodnut, potvrdil také generální ředitel Hamé Leoš Novotný.
Společnost Hamé musí také bránit paštiku Májka, kterou má jako ochrannou známku v deseti variantách zaregistrovánu. Jde znovu o oblíbený výrobek na trhu, neboť Hamé prodá ročně přes osmdesát miliónů kusů paštiky pod touto značkou.
Generální ředitel Novotný uvedl, že většinu sporů o Májku se už podařilo vyřešit. Paštiku Májku tak společně s Hamé vyrábí podle Novotného se souhlasem moravské firmy pouze slovenská společnost Tatrakon Poprad. Novotný však uvedl, že v současné době se firma pře o použití názvu Májkrém.
MEZITITULEK: Problémy má také Kofola
Problémy s používáním ochranné známky Kofola má také její stejnojmenný výrobce z Krnova, a to i přes vítězství v několika sporech.
“Stále se setkáváme s tím, že v restauracích se prodávají tmavé nealko nápoje s názvem Kofola. Firma proto spolupracuje s obchodní inspekcí a upozorňujeme majitele na plagiáty,” uvedl již dříve generální ředitel firmy Jannis Samaras.
“Je skutečně rozdíl využívat starou, zavedenou a známou značku, nebo investovat tři sta miliónů do nové značky,” řekl letos na jaře Pavel Brabec, šéf Asociace českých reklamních agentur a marketinkové komunikace.
MEZITITULEK: Jak se vyvíjel spor firem o Horalky
Podzim 2003
Společnost I.D.C Holding napadla žalobou obaly použité společností Opavia – LU
Únor 2004
Dohoda mezi firmami o tom, že Opavia – LU sporné obaly stáhne a I.D.C Holding vezme žalobu zpět
Březen 2004
Opavia – LU začala distribuovat Horalky v nových obalech, I.D.C Holding ale uvedl, že konečná dohoda nebyla uzavřena
Listopad 2004
I.D.C Holding znovu uvedl, že nové obaly Opavia jsou stále podobné těm sporným, Opavia – LU to však popírá
Zdroj: HN
Hospodářské noviny, 9.11.2004, autor: Tomáš Fránek, Martina Macková