Sledovanost ligy poklesla

29. 11. 2004 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Televizní sledovanost české fotbalové ligy oproti loňsku poklesla. Přímý přenos sleduje zhruba od tří set do šesti set tisíc lidí. Podle informací z listopadového shromáždění ligových klubů to znamená 5,1 procenta obyvatel starších patnácti let v sobotu na Nově a 3,6 procenta v pondělí na Primě. Tato čísla odpovídají zjištěním HN. Existuje na ně však rozdílný pohled.
Svazový ředitel oddělení profesionálního fotbalu Ivo Lubas je zájmem potěšen. „Sledovanost mě překvapila. Máme jasně navrch nad hokejem,“ komentoval údaje. Spokojenost s nimi vyjádřil i předseda ČMFS Jan Obst, přestože stále nejsou na úrovni, kde by je všichni zainteresovaní chtěli mít.
V roce 1993 se sledovanost nejvyšší soutěže pohybovala kolem 13 procent. Ještě před třemi lety prohlásil tehdejší ředitel Novy Vladimír Železný, že chce vysílat jen takové zápasy, u nichž celkový počet diváků přesáhne jeden milión. To se však od té doby podařilo jen při derby Sparty a Slavie letos na jaře. Ve druhém poločase sledovalo Novu 1,104 miliónu lidí, což znamenalo přesně třináctiprocentní rating. V březnu byl začátek utkání po dohodě všech stran přesunut na pozdější čas, hrálo se od 17.30.
Podzimní duel stejných soupeřů se už hrál tradičně od 14.25 a po změně stran ho sledovalo už jen 869 tisíc diváků, což znamená 10,2 procenta obyvatel. V lepších případech stoupá podíl sledovanosti ligového zápasu k padesáti procentům, v minulém týdnu však bylo zaznamenáno historické minimum tohoto údaje – zápas mezi Blšany a Slavií zajímal jen 22 procent diváků, kteří v tu dobu pobývali před obrazovkou. Na celo-plošných programech mu konkurovaly mimo jiné volební studio, americký film Lovci diamantů a také hokejové utkání Karjala Cupu mezi Českem a Švédskem.
Nejde ale jen o začátek a vysílací čas. Ředitel sekce strategie a rozvoje Novy Petra Chajda k tomu říká: „Vliv korupční aféry negativně ovlivnil zájem Čechů o jednotlivá utkání a o fotbal jako sport vůbec. Nicméně paradoxně zvýšil zájem diváků o dění ve fotbale jako takovém. Pro televizi Nova, která je vlastníkem práv na fotbal, stejně jako patrně pro řadu sponzorů, představuje celá kauza v případě jejího pokračování určité reputační riziko.“ Zároveň vyjádřil víru, že fotbalový svaz dotáhne svou zamýšlenou obrodu do konce.
Chajda si umí vysvětlit i paradox, že na hokejová utkání české extraligy nyní chodí do hledišť v průměru o 1500 diváků víc než na utkání fotbalová, ale sledovanost ligového fotbalu v televizi oproti současné hokejové lize plné hvězd z NHL je dvojnásobná. V případě derby je dokonce trojnásobná. „Fotbal je v této zemi přeci jen větším fenoménem než hokej,“ řekl a připomněl, že z hlediska sledovanosti reprezentuje nejsilnější kanál v zemi. Za práva na ligu a domácí utkání reprezentace platí komerční stanice 85 miliónů ročně.
Příliš fotbalové krásy divákům nenabídlo ani sobotní vyvrcholení podzimní sezóny, střetnutí druhých Teplic s vedoucí Spartou. Více jak devět tisíc diváků bylo na Stínadlech svědkem bezgólové remízy.
Domácí se po zápase hodně zlobili na rozhodčího Járu, který v 59. minutě posoudil srážku Karla Rady s Jaromírem Blažkem jako faul domácího obránce. Následná Radova trefa prý měla být uznána jako regulérní gól. „Žádný faul tam nebyl,“ stěžoval si teplický útočník Jiří Mašek, který byl velmi blízko sporné situace.
Hostující trenér František Straka litoval zahozených šancí. „Je to zápas co zápas, už nás to pronásleduje delší dobu. Dnes jsme měli na víc,“ zlobil se Straka.
Také domácímu kouči Vlastislavu Marečkovi chyběly branky, ale na rozdíl od Straky byl s výsledkem spokojen. „Proti Spartě se remíza vždy cení. Vydali jsme se ze všech sil a já nemám svým hráčům co vyčítat,“ zhodnotil zápas.

Hospodářské noviny, 29.11.2004, autor: Josef Káninský

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.