Reality show Slováky táhnou
Úsměvy, šarm či vtip na jedné straně a naproti tomu slzy, drsné poznámky nebo intriky mezi soutěžícími nabízejí reality show, na které nyní vsadily slovenské televize. Týden co týden usedají k obrazovkám statisíce lidí, kteří drží palce svým favoritům nebo reptají nad výkony svých neoblíbenců. Psychologové nejsou zaskočeni; reality show jsou na Slovensku novinkou, která přitahuje pozornost i v řadě jiných zemích.
“Reality show mě sice nijak zvlášť nelákají, ale v zásadě proti nim nic nemám. Televize potřebují vydělat peníze, a proto nabídly zboží, které se dobře prodává. Pro diváky, kteří chtějí vypnout a vyčistit si hlavu, to může být svým způsobem dobrý relax. Z pohledu soutěžících jsou tyto show šancí pro lidi, kteří se chtějí nějakým způsobem dostat do médií,” řekla osmatřicetiletá Karin Grünnerová z Trnavy.
Patrně nejkontroverznější pověst si prozatím vysloužil pořad televize Joj Dívka za milion. Tříčlenná porota, v níž sedí také oblíbená herečka Zdena Studenková, vybrala do finále deset dívek, které se snaží získat sympatie diváků. Plní různé úkoly, v nichž prokazují třeba své pěvecké, pohybové, vědomostní nebo moderátorské kvality, a lidé jim pak podle sympatií posílají “esemesky”.
Finalistka s největším počtem hlasů potom v každém kole vyloučí jednu z konkurentek, které se umístily na posledních třech příčkách. Celková vítězka se může těšit na práci v televizi Joj, přičemž jí smlouva vynese rovný milion korun. Minulou sobotu televize odvysílala v přímém přenosu pátý finálový večer, který podle peoplemetrových měření přitáhl asi 900 000 diváků.
Kamera po většinu týdne sleduje dívky i v hotelu, kde bydlí. Ty jsou navíc pod drobnohledem médií, která podrobně informují o skandálech ze zákulisí. I občané, kteří show v televizi nesledují, tak vědí, která děvčata mezi sebou nemluví nebo jak se navzájem pomlouvají.
“Naší snahou bylo vzbudit u diváků emoce a přimět je k tomu, aby si vytvořili k finalistkám nějaký vztah. Ať již pozitivní, nebo negativní. Chtěli jsme dosáhnout i zpětné vazby, abychom zjistili, co se divákům líbí. Daří se nám to, protože dostáváme desetitisíce esemesek, a každá dívka má silnou skupinu přívrženců i odpůrců. Pořad tak splnil svůj cíl,” sdělil mluvčí televize Joj Ľudovít Tóth.
Obrovským lákadlem je také soutěž SuperStar, která před časem zaznamenala úspěch i u českých diváků. Vedení veřejnoprávní Slovenské televize, která show každý pátek vysílá, je se sledovaností nadmíru spokojeno. Minulý týden se na tento pořad dívalo asi 1,3 milionu lidí, přičemž v nabídce jsou prozatím pouze záznamy z regionálních předkol. Přímé přenosy přijdou na řadu v prosinci a očekává se, že sledovanost ještě stoupne. Některým divákům ale vadí, že se porotci při hodnocení soutěžících uchylují i k neslušným výrazům.
Nejméně protichůdných hodnocení vyvolala prozatím reality show televize Markíza Záměna manželek. Slováci mohou jednou za tři týdny sledovat záměnu manželek ve dvou rodinách se zcela odlišným životním stylem.
“Tato reality show nežije ze skandálů. Nepotřebuje to, protože je to jiný typ reality show než například SuperStar,” sdělila mluvčí stanice Ivana Semjanová, podle níž je pořad založen na konfrontaci odlišných životních stylů.
Podle psychologů je zájem Slováků o reality show zcela pochopitelný, protože je to pro ně něco nového. Diváci prý navíc mají rádi soupeření, při kterém mohou někomu fandit. Časem ale údajně budou muset přijít televize zase s něčím novým, protože i reality show postupně zevšední, jako třeba kdysi populární telenovely.