Reality show jsou v RTL úspěšné
Reality show není v Německu mrtvý žánr, což názorně dokazuje úspěch hned dvou formátů, které zařadila do podzimního schématu největší komerční televize RTL.
Ačkoli se část lidí z televizní branže domnívá, že se po několika letech, kdy reality show programům dominovaly, diváci nasytili, ukazuje se, že to neplatí o všech pořadech tohoto typu. Uznal to v rozhovoru pro deník Die Welt i někdejší ředitel RTL Helmut Thoma, který již delší dobu tvrdí, že se v televizi začínají výrazně měnit trendy.
Podle něj diváci stále více chtějí fikce, a to z jim dobře známého prostředí, vymyšlené příběhy o světě kolem nich. RTL na podzim nasadila do hlavního vysílacího času dva pořady, které naopak realitu připomínají v její drsnější podobě.
Například reality show Big Boss přichází v době, kdy k závažným problémům německé společnosti patří nezaměstnanost, potíže s uplatněním a export pracovních míst do zahraničí. Big Boss poskytne jednomu z účastníků “startovné pro podnikání na území Německa”.
RTL měla ale z nového pořadu obavy. Podobná reality show Hire or Fire, v podstatě první pokus o místní verzi úspěšného pořadu Donalda Trumpa Apprentice (v USA vysílá NBC), kterou vymyslel a uváděl zakladatel společnosti Endemol a otec například Velkého bratra, John de Mol, byla na Pro Sieben z nedostatku zájmu diváků zastavena už po první epizodě.
RTL si vybrala za moderátora a současně porotce bývalého manažera fotbalového klubu Bayer Leverkusen Reinera Calmunda. Těžkotonážní manažer se nové role ujal suverénně.
V první epizodě dvanáct kandidátů a kandidátek, kteří usilují o 250 000 eur jako základní kapitál pro podnikání, museli prodávat párky ve frankfurtské bankovní čtvrti. Problémy měli především muži – základní pravidlo levně vyrobit a draze prodat jim nebylo příliš blízké.
Ženy vyvinuly mnohem lepší strategii. Dámy celkem vytvořily zisk 102 eur, zatímco pánové skončili se ztrátou 8 eur. Pořad dosáhl podílu na trhu 15,3 procenta u cílové skupiny 14 – 49 let a sledovalo jej celkem pět milionů diváků.
Ještě více diváků si vybralo na RTL již druhou řadu reality Jsem hvězda – Dostaňte mne odtud (britská licence).
Její největší atrakcí jsou polovyhaslé hvězdy showbyznysu, které se snaží v nejrůznějších disciplínách v táboře uprostřed australského pralesa získat titul Král/Královna džungle. Úkoly jsou náročné a podmínky v táboře spartánské. Vysílá se denně.
Jedním z velkých magnetů byla pro diváky účast Dolly Buster, která ale vzdala pobyt v australské džungli už po první zkoušce, při níž lovila z akvária plného nejrůznějších živočichů – od krabů až po vodní pavouky – hvězdice, představující večeři pro každého z jejích kolegů. Důvodem, proč odešla, byly hádky s osazenstvem tábora. “Ráda by pokračovala, ale v agresívních podmínkách, které v táboře vládly, to nebylo možné,” řekl její manažer Volker Ludewig.
RTL tedy vsadila na dva formáty, které se ukázaly být úspěšnými. Její konkurenti (Sat.1, Pro Sieben) se ale stále více orientují na původní dramatickou tvorbu, zejména filmy, krimi a sitkomy.
Hospodářské noviny, 8. 11. 2004, autor: Milan Kruml, TV Nova