Rakouští obchodníci očekávají, že lidé letos sáhnou při koupi vánočních dárků do peněženky hlouběji než v minulém roce. Výdaje na dárky by měly stoupnout meziročně asi o dvě procenta na 1,25 až 1,4 miliardy eur, odhadla poradenská společnost RegioPlan.
Vedle tradičního zboží jako například hračky, šperky či kosmetiky, se Rakušané stále více zajímají o možnost obdarování blízkých poukazy na různé rekreační a rekondiční pobyty nebo zájezdy. Rozmach patrně zaznamená i odbyt doplňků pro módní sport Nordic walking (rychlá chůze s holemi v rukou), který se v alpské republice těší stoupající oblibě.
Lepší tržby by prý mohly mít také obchody zaměřené na prodej zboží určeného do domácnosti. Naopak podnikatelé předpokládají pokles zájmu lidí o dárky v podobě textilních a oděvných výrobků, jakož i obuvi.
Předvánoční nákupy mají největší význam pro obchody s hračkami, hodinkami a šperky, jimž v závěru roku obrat ve srovnání s průměrným měsícem stoupá více než dvaapůlnásobně. Výraznějších přírůstků v tomto období dosahují také knihkupectví a maloobchod s elektronikou.
Z nákupní horečky se těší zejména prodejny na vídeňské nákupní ulici Mariahilfer Straße a velká obchodní centra v okolí rakouské metropole. Ty každoročně před Vánocemi zažívají největší nápor kupujících.
Český deník Mladá fronta Dnes nedávno odhadl, že Češi letos před koncem roku utratí za nákupy zhruba 223 miliard korun (asi sedm miliard eur).
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).