PwC: Maloobchod s potravinami je nasycen; poroste spotřební zboží
Český maloobchod s potravinami je podle studie společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) již nasycen. Velká obchodní centra se proto budou muset kvůli silné konkurenci zaměřit na zvyšování kvality služeb či rozšířit nabídku například o různá zábavná zařízení. Naopak řetězce specializované na spotřební zboží mohou v budoucnu očekávat výrazný růst tržeb.
“Růst tržeb maloobchodních potravinářských řetězců působících v ČR se zpomaluje, neboť trh začíná být nasycen. Na rozdíl od českého maloobchodu s potravinami předpokládáme významný růst u řetězců specializovaných na módní oblečení, obuv a nábytek,” uvedla společnost PricewaterhouseCoopers.
Předpoklady pro růst mají podle PwC především ta obchodní centra, která kromě obchodů zákazníkům nabízí například také kina, restaurace či různá sportovní a zábavná zařízení. “Velká obchodní centra se budou muset zaměřit na zvyšování kvality, možnost kvantitativního růstu už je téměř vyčerpána. Zákazníci dnes nechtějí pouze nakupovat, ale chtějí se také příjemně pobavit a najíst,” upozornil Thomas Linder ze společnosti PwC.
Dodal, že nová obchodní centra se zábavnými zařízeními v poslední době vznikají nejen na okrajích velkých měst, ale také přímo v jejich centrech. “Řada projektů takzvaného zábavného nakupování se začíná realizovat už i v jiných městech než v Praze,” podotkl Linder.
Mezinárodní maloobchodní řetězce se při expanzi do ČR podle studie PricewaterhouseCoopers soustředily zejména na nejvýnosnější lokality. “Rozložení hypermarketů v ČR je proto velmi nerovnoměrné, takže je zde stále prostor k expanzi na menších místních trzích. Další velká příležitost k růstu maloobchodu je orientace na vlastní značkové produkty, které řetězcům umožňují odlišit se od konkurence a posílit věrnost zákazníků.
Závěr studie PwC potvrzují průzkumy společnosti Incoma Research, podle které tempo růstu tržeb desítky největších tuzemských obchodních řetězců klesá již několik let. Zatímco například v roce 2001 vzrostl jejich celkový obrat o 25 miliard korun, v roce 2002 to bylo jen o 13 miliard korun a loni již jen o 10,4 miliardy korun.
Deset největších obchodních řetězců mělo v loňském roce obrat 203 miliard korun. První příčku si loni udržel řetězec Makro, na druhém skončila společnost Ahold, následovaná prodejnami Kaufland. Čtvrtá pozice patřila skupině Rewe se supermarkety Billa a diskonty Penny Market. Na pátém místě skončila společnost Tesco Stores.