Pribináček – půlstoletí krému z Přibyslavi
Pribináček – vlajkový produkt přibyslavské mlékárny Pribina – dodnes zaujímá na trhu tuzemských mlékárenských výrobků vedoucí postavení. Přitom nechybělo mnoho a mohlo tomu být úplně jinak.
Po roce 1989 totiž bylo jasné, že když se tenhle smetanový krém “nezreformuje”, čeká jej brzký konec. Kamenem úrazu byla především omezená doba trvanlivosti. V době, kdy podobné výrobky ze zahraničí vydržely v ledničce týdny až měsíce, by trvanlivost necelé dva dny mohla být velkým hendikepem.
Začátkem devadesátých let, po majetkovém vstupu francouzské společnosti Bongrain, se tak Pribináček dočkal kýžených změn. Na trh pak vstoupil v novém kabátě, vyzbrojený delší dobou trvanlivosti, aniž by však přitom ztratil něco ze svých původních kvalit. “Změnil se zastaralý obal a začali jsme také používat novou recepturu,” říká jednatel mlékárny Václav Žatečka.
MEZITITULEK: Volba z šestnácti příchutí
Historický vznik krému vyráběného z čerstvého tvarohu a smetany měl při uvedení na trh jediný úkol: zajistit dětem po druhé světové válce co nejchutnější a nejvhodnější výživu z mléka. A to se bezesporu povedlo. Dokládá to například fakt, že rok po uvedení byl Pribináček takřka nedostatkovým zbožím. Kapacita výroby přibyslavské mlékárny totiž zdaleka nestačila rostoucí poptávce. Produkce mléčného krému se proto rozšířila i do ostatních mlékárenských provozů. V témže roce tak byli proškoleni pracovníci jednotlivých mlékáren, aby v případě pribináčka “věděli, jak na to”. Lidé se poté na pultech obchodů mohli setkat například s Pacholíkem nebo Lipánkem. Vzhledem k odlišným podmínkám a úpravám původní receptury se ale jejich chuťové vlastnosti lišily. A tak toho “pravého” pribináčka bylo možné dostat zpravidla jen v rámci tehdejšího Východočeského kraje.
Letos slaví pribináček již půl století na tuzemském trhu. Poprvé opustil přibyslavský závod v roce 1954, když navázal na své předchůdce, kteří se tehdy vyráběli již sedmým rokem. Nabídka nově uvedeného pribináčka čítala šestnáct příchutí včetně poněkud nezvyklé zeleninové. Pestrou paletu nabízených pribináčků ovlivnil i fakt, že k mlékárně patřila také konzervárna ovoce. Mnohé příchuti vznikaly smícháním s ovocnými šťávami, které se samostatně prodávaly pod názvem Pribinka. Od poloviny sedmdesátých let byla ale nabídka omezena jen na vanilkovou a kakaovou příchuť, a to zejména kvůli omezené kapacitě výrobního závodu.
V dnešní době se na trhu znovu objevily oblíbené příchutě jahodová, meruňková, oříšková či klasika v podobě vanilky a kakaa. V roce 1996 byla výroba pribináčka přestěhována do nových prostor, což umožnilo zvýšit distribuci a prodej oblíbené pochoutky. Asi třicet procent celkové produkce mléčného krému, která ročně činí několik tisíc tun, se vyváží na Slovensko. “Na tamějším trhu je pribináček velmi oblíbený,” říká jednatel Žatečka. Oblíbenost výrobku se před nedávnem rozhodla využít také Tatranská mlékárna TAMI z Kežmarku. Na český trh uvedla mléčný krém s názvem Bobáčik, a to v balení, které bylo téměř identické jako obal pribináčka. “Bobáčik měl podobný obal, lidé v obchodech si oba výrobky pletli,” uvádí dále Žatečka. Přibyslavská mlékárna slovenskou společnost následně obvinila z nekalé hospodářské soutěže a celý případ pak řešil soud. Výsledkem bylo stažení bobáčika z trhu.
MEZITITULEK: Pramen zdraví z Posázaví
Nejen tradice a desetiletí spokojených zákazníků ale dělají pribináčka úspěšným. Koncem devadesátých let se nedílnou součástí značky Pribina stala také úspěšná marketinková strategie. Představitelé mlékárny, respektive společnosti Bongrain, vsadili na dobrou kartu, když velkou pozornost věnovali reklamě a celkovému obrazu svých výrobků. Právě u pribináčka sehrála marketinková strategie velmi důležitou roli. Davidu Perutkovi, tehdejšímu marketinkovému řediteli Bongrain, se podařilo vrátit pribináčka do popředí zájmu zákazníků, a to v době, kdy na jeho pozice dravě útočila zahraniční produkce, převážně nižšími cenami a masívní reklamní kampaní.
Perutka, který reklamní kampaň postavil na “příběhu o znovunalezeném dětství”, uspěl. V kampani využil například léty ověřený slogan “Pramen zdraví z Posázaví”, který se před lety zalíbil i tvůrcům filmu pro děti s názvem Ať žijí duchové. Důkazem Perutkovy úspěšné strategie je tak nejen renesance tradiční značky Pribináček, ale také prestižní ocenění Brand manager 2001, jež za svou práci tehdy získal.
Hospodářské noviny, 22.11.2004, autor: Lukáš Vltavský