Oční kamera odhalí, jak lidé vnímají reklamní materiály
Reklamou je v současné době člověk mnohdy zavalen, a pokud jej nezaujme, vyhodí ji do koše, otočí stránku nebo přepne na jiný program. Vylepšit reklamu tak, aby ji lidé aspoň trochu přijali, může moderní technologie v podobě oční kamery. “Kamera ukáže skutečné chování lidí. Na co se dívají, jak často, v jakém pořadí, jestli je tam nějaký nesrozumitelný bod,” řekl manažer projektu oční kamery Ondřej Herink ze společnosti Dimar.
Princip oční kamery spočívá ve spojení dvou malých kamer. Jedna sleduje pohyb lidského oka při sledování nejrůznějších materiálů. Druhá pak monitoruje prostor s reklamním produktem či titulem před dotyčným člověkem. V počítači se oba pohledy propojí a výsledkem je přesná dráha pohledu člověka. Ve druhé části výzkumu pak respondenti popisují, co a proč je na předloženém materiálu zaujalo, nebo naopak rušilo.
V České republice funguje projekt na komerční bázi čtyři roky. “Za tu dobu se určitě změnila kvalita reklamních materiálů. Když jsme začínali, některé věci byly velmi divoké a lidem nesrozumitelné; měnilo se toho spousta,” uvedl Herink. Podle něj také vzrostl počet zájemců o testy ze stran firem, které používají internet.
Jednou z nich byl letos v říjnu provozovatel internetového serveru Atlas.cz, který si nechal otestovat svou úvodní stránku. Například chtěl zjistit, zda je lepší uspořádání služeb abecedně, nebo podle členění do kategorií. “Rozhodně nám to pomohlo a vylezly z toho velice zajímavé věci,” řekl ČTK manažer Atlas.cz Martin Klofanda. Naopak Seznam.cz o podobném průzkumu neuvažuje. Jeho zakladatel Ivo Lukačovič řekl, že server je nejvíce navštěvovaným portálem, což je důkaz toho, že firma si vede dobře i tak.
K dalším zájemcům patří podle Herinka banky, pojišťovny, mobilní operátoři, nakladatelství a vydavatelství. Výzkum jim ukáže, co se dá na jejich reklamách, prezentacích či vydávaných titulech vylepšit. “Oční kamera ale produkty neprodává. Pokud bude mít klient špatný produkt, tak ani kamera nedokáže to, aby si jej lidé koupili,” upozornil Herink.
Manažer uvedl, že podobné projekty vznikly ve Spojených státech už na přelomu 60. a 70. let, v Evropě se používají posledních 20 let. Používá se nejen v komerční sféře – americká armáda jej prý například použila k lepšímu rozmístění budíků a displayů v kokpitech vojenských pilotů, v NHL sledovali očima brankáře pohyb hráčů na ledě a schopnost reakce na změny situace. Oční kamera může posloužit i handicapovaným lidem, kteří nemohou ovládat klávesnici nebo myš u počítače.