Ochrannou známku? Rozhodně ano

22. 11. 2004 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zákazník musí především vědět, co kupuje, z jakého zdroje a odkud produkt pochází. Je zásadou, že označení by mělo být dobře viditelné, vyslovitelné a také by se mělo dobře pamatovat. Jestliže je navíc s takto označovaným zbožím spotřebitel spokojen, stává se důležitým prostředkem pro dosažení nejenom současného, ale i budoucího zisku výrobce nebo poskytovatele služeb. Lidé se rádi vracejí k tomu, s čím mají dobrou zkušenost a na co si zvykli. Není nutně zapotřebí si takové označení formálně chránit, jeho skutečné a prokázané užívání na trhu je většinou postačující pro to, aby bylo možné se bránit proti jeho zneužívání. Přesto má ochrana označení formou zápisu ochranné známky do známkového rejstříku smysl. Zápisné místo, u nás je jím Úřad průmyslového vlastnictví v Praze (dále jen Úřad), v registračním řízení prověřuje, zda přihlášené označení (mohou jím být slova, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal, případně jejich kombinace) splňuje základní podmínku, a to zda je způsobilé odlišit výrobky a služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby. Takové prověření je v každém případě pro přihlašovatele důležitou informací, a to i tehdy, jestliže není v řízení úspěšný. V takovém případě může dokonce ušetřit přihlašovateli spoustu starostí a peněz, pokud se například včas zjistí, že již existuje u nás platná ochrana stejného nebo podobného označení pro stejné nebo podobné výrobky a služby.

Jak se přihlašuje
Přihláška ochranné známky se podává u Úřadu. Kontaktní informace, formulář přihlášky, včetně základních náležitostí jsou přehledně uvedeny na internetové stránce Úřadu, je zde i formulář přihlášky, včetně návodu na jeho vyplnění. Najdete zde rovněž odkazy na zahraniční patentové úřady a zápisná místa pro mezinárodní ochranné známky a ochranné známky Společenství (Evropské společenství). Důležité je správně uvést seznam výrobků a služeb, pro které se požaduje ochrana. Musí být zatříděn podle mezinárodní klasifikace a měl by odpovídat skutečným potřebám přihlašovatele (tzn. zboží, které bude skutečně označováno), protože jednou z povinností budoucího majitele ochranné známky je skutečné užívání známky pouze pro výrobky a služby, pro které je známka registrována. Správní přihlašovací poplatek v současné době činí 4 tisíce Kč a zahrnuje celkem tři třídy výrobků a služeb. Za každou další třídu je poplatek 500 Kč (tyto údaje podléhají změnám zákona o správních poplatcích).

Co nelze registrovat
Zápisné řízení trvá poměrně dlouho, nejméně šest měsíců, ale pokud se vyskytnou problémy, může to být i několik let. Po formálním průzkumu provede Úřad tak zvaný věcný průzkum. Při něm zjišťuje, zdali přihlášené označení splňuje základní podmínky zápisu do rejstříku, tak jak jsou uvedeny zejména v ustanovení § 4 a 6 zákona č. 441/2003 Sb. Tak například do rejstříku se nezapíše označení, které nemá dostatečnou rozlišovací způsobilost. Dále označení, které slouží v obchodě k určení druhu, jakosti, množství, účelu, hodnoty, zeměpisného původu; které je tvořeno výlučně údaji, jež se staly obvyklými v běžném jazyce; které by mohlo klamat veřejnost, zejména pokud jde o povahu, jakost nebo zeměpisný původ výrobku nebo služby. Také není možné registrovat označení, pokud je shodné se starší ochrannou známkou jiného vlastníka nebo přihlašovatele a týká se stejných výrobků nebo služeb.

Námitky proti registraci, zápis známky do rejstříku a platnost ochrany
Jestliže přihlašovatel projde úskalími věcného průzkumu a Úřad přihlášku ochranné známky odsouhlasí ke zveřejnění ve svém Věstníku (je vydáván jednou měsíčně), mohou být po dobu tří měsíců od data zveřejnění podávány námitky proti její registraci ze strany veřejnosti, většinou konkurence. Námitky mohou podávat například uživatelé nezapsaného označení (které není ochrannou známkou) nebo vlastníci nebo přihlašovatelé starších ochranných známek, o kterých se domnívají, že jsou podobné a současně se jedná o podobné výrobky a služby. Známkový zákon č. 441/2003 Sb., jehož znění je harmonizováno s předpisy Evropského společenství, takovou situaci definuje (§ 7 odst. 1 písm. a) slovy „existuje pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti; za pravděpodobnost záměny se považuje i pravděpodobnost asociace se starší ochrannou známkou“. Pokud nedojde k podání námitek, je po uplynutí tříměsíční lhůty od zveřejnění přihlášky registrována ochranná známka. Platnost ochrany je deset let ode dne podání přihlášky. Po uplynutí této ochranné doby lze platnost prodloužit na dalších deset let zaplacením správního poplatku a po dalších deseti letech se vše znovu opakuje.

Kde zjistit, zda už někdo nemá podobnou ochrannou známku
V případě, že jsou námitky podány, následuje zvláštní řízení, při němž se přihlašovatel snaží přesvědčit Úřad, že nejde o podobnost označení, případně podobnost výrobků nebo služeb. U porovnávaných označení rozhoduje celkový dojem, který zahrnuje hledisko vizuální, fonetické a významové. Takové řízení je náročné na odbornost, zkušenosti a na znalost současné rozhodovací praxe, dnes už i pro nás vytvářené rozhodnutími Evropského soudního dvora. Každý případ je svým způsobem jedinečný. Je proto rozumné, když přihlašovatel využije služeb zkušeného patentového a známkového zástupce nebo specializovaného právníka, který před podáním přihlášky ochranné známky provede a vyhodnotí průzkum na starší ochranná práva ke stejným a podobným označením, která jsou registrována nebo přihlášena u Úřadu průmyslového vlastnictví, u Mezinárodního úřadu Světové organizace pro ochranu duševního vlastnictví (WIPO) v Ženevě nebo Úřadu pro harmonizaci ve vnitřním trhu (OHIM), který registruje tak zvané evropské komunitární ochranné známky. Náklady na tyto služby mohou řádově představovat jednotky až desítky tisíc korun, podle okolností konkrétního případu. Měly by se však přihlašovateli vrátit v kvalitní ochraně.

Jaká jsou práva z ochranné známky a jakou mají cenu
Práva z ochranné známky jsou silná. Bez souhlasu vlastníka známky nesmí nikdo pro stejné nebo podobné výrobky a služby používat nejenom chráněné označení, ale ani jemu podobné. Nesmí umisťovat takové označení na výrobky nebo jejich obaly, nabízet je, uvádět na trh, dovážet nebo vyvážet výrobky s tímto označením, dokonce je nesmí skladovat. Nesmí je užívat ani v obchodních listinách a reklamě. Práva z ochranné známky jsou majetkovými právy, která lze ocenit. Jejich hodnota závisí zejména na délce užívání a hospodářských výsledcích majitele, vypočítávají se výnosovým způsobem. Ochranná známka je vlastně ekonomickým vyjádřením nákupních zvyků spotřebitelů.

Evropské komunitární ochranné známky
Po vstupu do Evropského společenství u nás nově platí tzv. komunitární ochranné známky. Jsou registrovány Úřadem pro harmonizaci ve vnitřním trhu ve španělském Alicante v jediném řízení a platí pro všechny státy Společenství. I když náklady na registraci jsou poměrně vysoké, přesahují 100 tisíc Kč, tuzemské firmy již začínají tyto ochranné známky přihlašovat. Levnější to nebude a kdo bude rychlejší, získává konkurenční výhodu, protože prostor mezi chráněnými označeními se neustále zmenšuje.

Vynucení práv z ochranné známky
Je vždy na majiteli ochranné známky, aby svá práva z ní vynucoval. Nikdo to za něj neudělá. Pokud nedojde ke smírnému vyřešení konfliktní situace, může se domáhat nápravy u soudu. Stejně tak se může domáhat přezkoumání konečného rozhodnutí Úřadu v registračním řízení. Zde zůstávají otevřené otázky. Týkají se přílišné délky soudního řízení a kvality rozhodování, odborné specializace soudů, slučitelnosti současné rozhodovací praxe s rozhodnutími Evropského soudního dvora, která jsou pro nás závazná. Otázkou je i dostatečná politická vůle skutečně podporovat vznik a prosazování duševního vlastnictví jako významného zdroje hodnot a budoucích zisků, a také zvyšování právního vědomí na našem trhu. V současné době zdaleka není dostatečná. Je důležité, aby praktická, tj. i hmotná podpora patřila Úřadu a těm soudům, které je spoluvytvářejí a ovlivňují, bez nichž jsou to všechno jenom prázdná slova.

Dva příklady z praxe
Při vynucování práv z ochranných známek je třeba se předem připravit na lítý zápas, jedná se totiž často o hodně peněz i prestiže. Uvedu dva příklady: prvním byl spor o historické označení Ultraphon pro nahrané zvukové nosiče, druhým je spor rovněž o historické označení Pirkenhammer pro porcelánové zboží. Předválečnou značku Ultraphon, známou střední a starší generaci pro gramofonové desky, se v privatizaci v první polovině devadesátých let pokusila zcizit tuzemská firma, která dobře pochopila význam této zavedené značky. Nijak se s tím netajila. Její původní majitel, Supraphon, sice neuspěl se svými námitkami ani v druhoinstančním řízení před Úřadem, ale konečné rozhodnutí soudu bylo naštěstí založeno na zdravém rozumu a vrátilo práva zpět tomuto majiteli. Ten také uspěl s obhajobou své ochranné známky Supraphon v USA, kde si ji dříve ze spekulativních důvodů přihlásila místní firma.
Není obvyklé psát o případu, který dosud neskončil. Týká se slovního a obrazových označení Pirkenhammer, jedné z našich nejstarších porcelánek v Březové u Karlových Varů (založena roku 1803). Její porcelánové výrobky byly a jsou vysoce hodnoceny svým designem a kvalitou mezi sběrateli po celém světě, paní Olga Havlová pořídila značkový servis Pirkenhammer pro prezidentské sídlo v Lánech. Přestože existuje řada ochranných známek této porcelánky, oceněných na téměř 100 milionů Kč, nezabránilo to tomu, aby toto označení bylo Úřadem zapsáno, na přímluvu starosty této obce, pro nově vzniklou firmu bývalých zaměstnanců porcelánky v rejstříku označení původu. Prakticky to znamená, že takové označení může používat každý k označení zboží pocházejícího z tohoto území (slovo Pirkenhammer je původním německým názvem sídla porcelánky, Březové u Karlových Varů). Jestliže toto zboží má kvalitu, kterou lze přičíst tomuto zeměpisnému původu. Nejenže nebyly splněny ani ty nejzákladnější formální požadavky v žádosti o zápis označení původu, ale nebylo přihlédnuto ani k existenci několika starých ochranných známek porcelánky se shodným slovním prvkem Pirkenhammer. V současné době probíhají řízení ke zrušení zápisu tohoto označení původu.
Autor je majitel patentové kanceláře a evropský patentový a známkový zástupce.


 


37obr_nike.jpg ()
Ochranná Známka. Je důležitá nejen pro identifikaci, ale i pro informování spotřebitele. Jaká práva ale vůbec má a proč je důležité ji opečovávat?

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.