Nova prodala Jojku, nechá si jen 10 %
Televize Nova prodala čtyři pětiny ze svého podílu ve slovenské komerční televizi Joj. V ní držela původně poloviční podíl, nyní si ponechala pouze deset procent. O transakci informovali zástupci Novy. Kupcem se stala společnost Grafobal Group, která v televizi Joj rovněž dosud držela 50 procent a jež tak nyní zvýšila svůj podíl na 90 procent. Transakci musí schválit slovenská Rada pro vysílání.
Grafobal Group odkoupila podíly nejen ve společnosti MAC TV, která vlastní licenci pro vysílání, ale také ve firmě Slovenská produkční a Mag Media, které zajišťují výrobu pořadů a prodej reklamy. Zakoupila podíly i v některých dalších firmách televize Joj. “Do budoucna chceme zaměřit naše úsilí hlavně na posílení naší pozice na českém trhu a na vytvoření nových podnikatelských příležitostí v probíhajícím procesu digitalizace,” uvedl k důvodům prodeje podílů v Joj generální ředitel Novy Petr Dvořák.
Zástupci Grafobal Group do budoucna očekávají růst slovenského mediálního trhu a koupi podílů pokládají za dobrou investici. “Předpokládáme, že TV Joj bude do dvou let zisková”, řekl při příležitosti uzavřené transakce viceprezident Grafobal Group pro obchod a strategii Pavol Horváth.
Obě strany se však dohodly, že veškeré další podmínky obchodu včetně ceny nebudou komentovat.
Podle mediálního odborníka Jana Jiráka z Fakulty sociálních věd UK Praha Nova využila šanci na prodej. “To je upřímně řečeno jediné, co mě napadá, že Nova využila příležitosti a zbavila se svého podílu. Protože ten projekt se evidentně nepodařilo nastartovat tak, jak si slibovali,” řekl Jirák.
Televize Joj nyní působí na slovenském trhu dva a půl roku. “Na televizi to až tak dlouhá doba není, ale v našich zeměpisných šířkách ano. U nás jsme zvyklí, že televize má úspěch rychleji. Takže myslím, že rozhodující je, že je to tak říkajíc čištění portfolia,” dodal Jirák.
Televize Joj, kterou dnes řídí dřívější herec a politik Milan Kňažko, začala na Slovensku vysílat v březnu před dvěma lety. V říjnu podle výsledků prvního – třídenního – peoplemetrového měření na Slovensku obsadila třetí místo za komerční stanicí Markíza a veřejnoprávní STV. Joj od 15. do 17. října sledovalo od 13,2 do 13,8 procenta dospělých diváků.
Také podle loňského prosincového jednodenního “deníčkového” průzkumu se Joj umístila na třetím místě – za Markízou a STV – v počtu lidí, kteří program sledovali. Podle průzkumu Slovenského rozhlasu sledovalo Markízu 74,6 procenta dotázaných, první program STV 51,3 procenta respondentů a Joj 31,4 procenta oslovených Slováků.
Ve vysílání TV Joj do této chvíle bylo na první pohled vidět příbuznost s českou sestrou. Přebírá totiž mnoho jejich programů – zejména zábavných – a také české dabingy filmů, které slovenští diváci sledují, jsou často totožné s Novou. “Jestli budeme dodávat Joj programy i nadále, to záleží především na zájmu a přání ze strany Joj,” řekla programová ředitelka Novy Libuše Šmuclerová.
Slovenská skupina Grafobal Group podniká kromě mediální oblasti také ve výrobě zboží z papíru a lepenky, polygrafii, vydavatelství knih, novin a časopisů, grafických službách a reklamě. Podle posledních dostupných výsledků měl holding v roce 2002 tržby 13,68 miliardy slovenských korun a vykázal zisk po zdanění 391 milionů Sk. Skupině šéfuje podnikatel Ivan Kmotrík.