Z monitoringu, který provádí americká TNS Media Inteligence Group, vyplývá, že se náklady na letošní prezidentskou kampaň v USA vyšplhaly do astronomické výše: jen za televizní a rozhlasové reklamy oba kandidáti utratili 600 milionů dolarů, což je trojnásobek oproti kampani v roce 2000, kdy o zvolení soupeřili současný prezident G. W. Bush a viceprezident Billa Clintona Al Gore.
Pokud se k těmto nákladům připočtou výdaje nátlakových skupin jako Veteráni rychlých člunů za pravdu (jde o skupinu bývalých vietnamských vojáků, která zpochybňovala Kerryho zásluhy ve vietnamské válce), překročily náklady na politickou reklamu od počátku roku miliardu dolarů. To vše se děje přesto, že se Kongres USA mnoho let snaží zajistit, aby peníze nehrály v americké politice dominantní roli.
Na začátku kampaně se očekávalo, že prezident Bush, jenž má velmi dobré vztahy k energetickému průmyslu, nebude mít se sponzoringem potíže, a senátor Kerry mu v tomto ohledu nebude moci konkurovat. Podle TNS však demokraté utratili mezi březnem a zářím za televizní a rozhlasové spoty 250 mil. dolarů, o 10 milionů více než republikáni. K tomu je třeba ještě přičíst 70 mil. dolarů, které do reklamy investovaly liberální nátlakové skupiny jako The Media Fund, založený bývalým poradcem prezidenta Clintona, oproti 40 mil. dolarů, které utratily skupiny podporující republikány.
Kampaň v roce 2004 patřila mezi nejdelší. Republikáni spustili televizní reklamy proti senátorovi Kerrymu už na jaře. Největší náklady však stálo přesvědčování voličů ve dvanácti státech, které neměly jasné preference. Obyvatele města Toledo ve státě Ohio zaplavilo mezi březnem a zářím 15 000 televizních a rozhlasových reklam. V městě Tampa mohli vidět 200 reklam během jediného dne. Ve dvou třetinách USA byl však objem reklam výrazně menší. Naprostou většinu reklamy získaly národní a lokální kabelové stanice. Demokraté umisťovali reklamy do zpráv, republikáni více do sportovních přenosů.
Ekonom, 4. 11. 2004, autor: Václav Žák