Miliardář Branson, televizní rebel?

16. 11. 2004 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Majitel koncernu Virgin, třiapadesátiletý dobrodruh a miliardář sir Richard Branson vstoupil do televizního světa s novou reality show. Kandidátům v ní nabízí místo ředitele své firmy. Kdo bude řídit 360 společností začleněných do Virgin a pobírat plat milión dolarů ročně? Odpověď na tuto otázku se diváci dozvědí na konci pořadu Miliardář – rebel, který začala vysílat americká síť Fox.
Princip pořadu není složitý. Moderátor a porotce v jedné osobě bude dávat kandidátům různé úkoly – podle způsobu, jakým je vyřeší, postupně z šestnácti zájemců bude vylučovat méně schopné, až získá vítěze. Ten bude muset podle Bransona prokázat dobrodružného ducha, skvělý charakter a brilantní manažerské schopnosti.
Není divu, že se do konkursu přihlásilo celkem 50 tisíc zájemců – už samotný koncept jim totiž připomínal velmi populární pořad jiného miliardáře, podnikatele v oboru nemovitostí Donalda Trumpa. Ten se svou show The Apprentice, v níž jeden z účastníků získá místo manažera v Trumpově firmě, slavil (byť jen zpočátku) na konkurenční NBC velký úspěch. Jak ale tvrdí američtí televizní kritici, rozdíl mezi oběma pořady je a to značný. Spočívá především v osobě moderátora a porotce.
Už před časem se ukázalo, že Trump je pro takovou úlohu ideální, a že přenos formátu do jiné země předpokládá nejprve nalezení „tuzemského“ Trumpa. Někoho, kdo dokáže střídat vlídnost s šéfovskou arogancí, kdo čas od času dá divákům i kandidátům najevo, že jde jen „o hru“ a disponuje značnou dávkou šarmu.
Podle kritiky to všechno Bransonovi chybí. Nedisponuje sebe-ironií a schopností odstupu. Brit prý bere bohužel celou show příliš vážně a navíc se snaží úporně Trumpovi podobat. Kritik deníku Miami Herald o něm například napsal, že nabízí nechtěnou parodii na tento formát.
Fox však doufá, že i přes tyto výtky bude nová show divácky úspěšná. Dohoda s Bransonem odpovídá poněkud svízelné situaci, v níž se nejen Fox ocitl. Podle amerických mediálních expertů nastává soumrak reality show. Diváci jsou unaveni a žádají návrat fikce, příběhů u nichž si mohou odpočinout. Jenže televizní seriály a filmy jsou ve srovnání s reality show v USA velmi drahé, a tak se stanice pokoušejí namísto náhrady za drahé programy odliv zájmu zastavit – například tím, že se hrdiny reality stávají slavní a bohatí lidé.
Pro Bransona je ale přítomnost na obrazovkách důležitá nejen z důvodů prestiže. Chce v USA posílit svou společnost Virgin Domestic, která provozuje lety na vnitrostátních linkách a také kampaň, kterou zahájila i další firma – Virgin Galactic. Ta přijímá objednávky na výlet do vesmíru – za 190 000 dolarů se mají první turisté podívat mimo atmosféru v roce 2006.

Hospodářské noviny, 16.11.2004, autor: Milan Kruml, TV Nova

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.