Metro předstihlo Ahold

19. 11. 2004 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Velké obchodní řetězce, které působí ve stejných tvrdých konkurenčních podmínkách, vykazují rozdílné výsledky.
Například nizozemský Ahold, provozovatel českých obchodů Albert a Hypernova, oznámil prodej svých třinácti polských hypermarketů hospodářsky úspěšné síti Carrefour. Z této transakce hodlá Ahold uhradit část svých ztrát.
Naproti tomu belgickému řetězci Delhaize, který operuje v Česku prodejny Delvita, vyskočil zisk za třetí čtvrtletí meziročně o 33 procent na 71,2 miliónu eur.

MEZITITULEK: Zuří boj o podíl na trhu
Na britském trhu vykázala potravinářská obchodní síť J. Sainsbury za posledních šest měsíců největší ztrátu v celé své 135leté historii. Dosáhla 72 miliónů dolarů.
Jak k těmto rozdílným výsledkům uvedl analytik Bryan Robert z agentury M+M, „vše záleží na konkurenci a na boji o podíl na trhu. A tyto tlaky znamenají, že se cenová válka bude dále zesilovat.“
Nezáleží však jen na cenové politice řetězců, ale i na strategii zvolenou manažery. To je případ největší evropské sítě obchodních domů KarstadtQuelle. Konzervativní zachovávání starých, ale už neosvědčujících se metod prodeje ji přivedlo k velkým finančním ztrátám. A ohlášený prodej řady obchodních domů a jiných prodejen a provozů sice umožní tomuto nejstaršímu německému podniku finančně přežít, ale zároveň generuje nedůvěru zákazníků a další ztráty. Pomoci by měl i záchranný úvěr 1,75 miliardy eur od věřitelských bank. KarstadtQuelle podle agentury ČTK oznámí poskytnutí tříletého úvěru dnes.
Za úspěšný německý potravinářský obchodní řetězec je považována skupina Metro. Ale i ona tento týden ohlásila prodej 119 svých prodělečných tržnic v Německu. Na rozdíl od KarstadtQuelle však má Metro rozsáhlou síť obchodů v Americe i Asii.
A letos tato skupina přeskočila ve výši tržeb Ahold a stala se ze čtvrtého třetím největším světovým obchodním řetězcem. Před ní je jen americký gigant Wal-Mart a francouzský koncern Carrefour.
Šéf Metra Hans-Joachim Körber řekl listu Handelsblatt, že „velikost podniku sama o sobě nemá žádný vliv. Skupina Metro vsadila na úspěšnou obchodní koncepci – na profitabilní růst a organickou expanzi. I v budoucnosti se této strategie budeme důsledně držet“.
Körber soudí, že „obzvláště ve východní Evropě a v Asii jsou ještě atraktivní místa, která umožňují organický růst“. Na otázku, zda do deseti až patnácti let, jak někteří experti předvídají, budou řetězce v celém světě ovládat tři čtvrtiny maloobchodního obratu, odpověděl šéf skupiny Metro záporně. Přes obrovský růst mezinárodně operujících řetězců bude jejich podíl na maloobchodním trhu i nadále nižší než deset procent, řekl Hans-Joachim Körber.

MEZITITULEK: Metro může pozici zlepšit
List Handelsblatt však nad účinností strategie skupiny Metro vyslovuje jisté pochybnosti. Její management prý příliš sází na optimalizaci nákladů a zisků, což může expanzi společnosti spíše brzdit. Podnikatelský model není po rychlém internacionálním rozvoji koncernu dostatečně „stejnorodý“.
Podle analýzy poradenské agentury A.T. Kearney Metro předstihlo koncern Ahold a může si tento náskok udržet. Ahold byl po účetním skandálu své americké dceřiné společnosti U.S. Foodservice a následných ztrátách nucen sáhnout k dalekosáhlé restrukturalizaci. Ta si vyžádá ještě nějaký čas, takže Metro má šanci svůj podíl na světovém trhu nadále zlepšit. Od roku 2005 nebudou americké dceřiné firmy Aholdu řízeny přímo z USA, ale jejich ředitelé budou podřízeni Andersi Mobergovi, šéfovi nizozemského koncernu. Zda se tento model osvědčí, není jasné.

Hospodářské noviny, 19.11.2004, autor: Miroslav Prchal

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.