Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Metro předstihlo Ahold

Redakce MAM19. 11. 2004

Velké obchodní řetězce, které působí ve stejných tvrdých konkurenčních podmínkách, vykazují rozdílné výsledky.
Například nizozemský Ahold, provozovatel českých obchodů Albert a Hypernova, oznámil prodej svých třinácti polských hypermarketů hospodářsky úspěšné síti Carrefour. Z této transakce hodlá Ahold uhradit část svých ztrát.
Naproti tomu belgickému řetězci Delhaize, který operuje v Česku prodejny Delvita, vyskočil zisk za třetí čtvrtletí meziročně o 33 procent na 71,2 miliónu eur.

MEZITITULEK: Zuří boj o podíl na trhu
Na britském trhu vykázala potravinářská obchodní síť J. Sainsbury za posledních šest měsíců největší ztrátu v celé své 135leté historii. Dosáhla 72 miliónů dolarů.
Jak k těmto rozdílným výsledkům uvedl analytik Bryan Robert z agentury M+M, “vše záleží na konkurenci a na boji o podíl na trhu. A tyto tlaky znamenají, že se cenová válka bude dále zesilovat.”
Nezáleží však jen na cenové politice řetězců, ale i na strategii zvolenou manažery. To je případ největší evropské sítě obchodních domů KarstadtQuelle. Konzervativní zachovávání starých, ale už neosvědčujících se metod prodeje ji přivedlo k velkým finančním ztrátám. A ohlášený prodej řady obchodních domů a jiných prodejen a provozů sice umožní tomuto nejstaršímu německému podniku finančně přežít, ale zároveň generuje nedůvěru zákazníků a další ztráty. Pomoci by měl i záchranný úvěr 1,75 miliardy eur od věřitelských bank. KarstadtQuelle podle agentury ČTK oznámí poskytnutí tříletého úvěru dnes.
Za úspěšný německý potravinářský obchodní řetězec je považována skupina Metro. Ale i ona tento týden ohlásila prodej 119 svých prodělečných tržnic v Německu. Na rozdíl od KarstadtQuelle však má Metro rozsáhlou síť obchodů v Americe i Asii.
A letos tato skupina přeskočila ve výši tržeb Ahold a stala se ze čtvrtého třetím největším světovým obchodním řetězcem. Před ní je jen americký gigant Wal-Mart a francouzský koncern Carrefour.
Šéf Metra Hans-Joachim Körber řekl listu Handelsblatt, že “velikost podniku sama o sobě nemá žádný vliv. Skupina Metro vsadila na úspěšnou obchodní koncepci – na profitabilní růst a organickou expanzi. I v budoucnosti se této strategie budeme důsledně držet”.
Körber soudí, že “obzvláště ve východní Evropě a v Asii jsou ještě atraktivní místa, která umožňují organický růst”. Na otázku, zda do deseti až patnácti let, jak někteří experti předvídají, budou řetězce v celém světě ovládat tři čtvrtiny maloobchodního obratu, odpověděl šéf skupiny Metro záporně. Přes obrovský růst mezinárodně operujících řetězců bude jejich podíl na maloobchodním trhu i nadále nižší než deset procent, řekl Hans-Joachim Körber.

MEZITITULEK: Metro může pozici zlepšit
List Handelsblatt však nad účinností strategie skupiny Metro vyslovuje jisté pochybnosti. Její management prý příliš sází na optimalizaci nákladů a zisků, což může expanzi společnosti spíše brzdit. Podnikatelský model není po rychlém internacionálním rozvoji koncernu dostatečně “stejnorodý”.
Podle analýzy poradenské agentury A.T. Kearney Metro předstihlo koncern Ahold a může si tento náskok udržet. Ahold byl po účetním skandálu své americké dceřiné společnosti U.S. Foodservice a následných ztrátách nucen sáhnout k dalekosáhlé restrukturalizaci. Ta si vyžádá ještě nějaký čas, takže Metro má šanci svůj podíl na světovém trhu nadále zlepšit. Od roku 2005 nebudou americké dceřiné firmy Aholdu řízeny přímo z USA, ale jejich ředitelé budou podřízeni Andersi Mobergovi, šéfovi nizozemského koncernu. Zda se tento model osvědčí, není jasné.

Hospodářské noviny, 19.11.2004, autor: Miroslav Prchal

×

„Bobika“ boduje

Starší článek

Gatesovi denně chodí 4 miliony emailů

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Togethxr

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu s laxní…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

WPP opět nakupuje, do sítě přibrala poskytovatele mobilních technologií

Největší komunikační síť světa oznámila další akvizici. Pod svou agenturu Wunderman Thompson přikoupila společnost NN4M, která poskytuje mobilní…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více