Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Maloobchod ovládají zahraniční firmy

Redakce MAM5. 11. 2004

Češi se dosud nenaučili obchodovat, vyplývá ze studie Českého statistického úřadu, která zkoumala efektivitu tuzemských podniků v loňském roce. Lépe hospodařící obchodní podniky se zahraniční účastí dovážejí a prodávají zahraniční zboží a důsledkem je deficit 135 miliard korun, o které byl loni dovoz zboží vyšší než vývoz.
Obchodní podniky se zahraniční účastí zaměstnávají dvojnásobek lidí ve srovnání s českými obchodními firmami. Více než dvojnásobný je i rozdíl v produktivitě z přidané hodnoty na zaměstnance a v rentabilitě nákladů. Zatímco loňské tržby 150 obchodních podniků se zahraniční účastí dosáhly 491 miliard korun, tedy 55 procent celkových tržeb, tři stovky ryze českých soukromých obchodních firem utržily 361 miliard korun.
“Vysoké záporné saldo a vysoké podíly čistých investic potvrzují intenzívní úsilí obchodních zahraničních podniků o ovládnutí českého trhu a využití svých vazeb při prodeji dováženého zboží,” uvádí Jiřina Vlková, která se na vypracování studie ČSÚ podílela.
Mnohem lépe dopadly ve studii české výrobní podniky, jejichž produktivita či návratnost investic je “jen” o třetinu nižší než u podniků se zahraniční účastí. V absolutních hodnotách některých ukazatelů dosáhl trojnásobně vyšší počet českých firem stejné úrovně jako podniky pod zahraniční kontrolou. Například na investice vynaložila každá z obou skupin 90 miliard korun, přidaná hodnota převýšila 358 miliard korun v českých firmách a 310 miliard korun v zahraničních.
K převaze dovozu nad vývozem napomáhají u obchodních podniků především maloobchodní řetězce, které jsou ve vlastnictví zahraničních společností.
“Česká ekonomika je otevřená. Těžko si představit, že čeští výrobci mohou získat nějak výrazně vyšší podíl v řetězcích,” soudí analytička České spořitelny Helena Horská. Podle ní není zcela využit potenciál takzvané české značky, jenže zahraniční obchodníci české výrobky, o které je zájem, vůbec nenabízejí. “Je to těžké, šance, že by české firmy vytlačily zahraniční dodavatele obchodních řetězců, je velmi nízká. Česko nebude nikdy ekonomikou, která bude jenom vyvážet, vždy tady bude velký podíl dovozu,” dodala Horská.
Supermarkety a hypermarkety jsou v Česku relativně novým způsobem prodeje, který rychle zaujal široký okruh zákazníků.
Podle letošního výzkumu společností Incoma Research a GfK Praha v deseti českých a moravských městech obliba nákupních center roste. Čtvrtina návštěvníků tráví ve svém oblíbeném nákupním centru v průměru více než dvě hodiny, polovina se zde zdrží déle než hodinu.
Zatímco frekvence návštěvnosti se příliš nemění, za poslední dva roky významně vzrostla výše průměrné celkové útraty v tomto typu obchodu, která v současnosti činí již 1640 korun.
Jednoznačně dominujícím prvkem většiny center je hypermarket či supermarket, který téměř při každé návštěvě centra navštíví 70 procent osob, a kde také zpravidla zůstane většina částky utracené v centru. Naopak u pětiny návštěvníků jsou rozhodující nákupy ve specializovaných prodejnách, kde nejvíce utrácejí mladí lidé, domácnosti s nadprůměrnými příjmy a také větší domácnosti.

MEZITITULEK: Výsledky výrobních a obchodních firem (2003)
výrobní firmy* obchodní firmy*
Počet firem 3 829 4542
Počet zaměstnanců (v tisících) 1 377 154
Tržby celkem (mld Kč) 2 731 886
Hrubý zisk (mld Kč) 182,3 17,8
Rozdíl vývozu a dovozu (mld Kč) 343,1 -135,2
Přidaná hodnota na zaměstnance (tis. Kč/měsíc) 45,9 47,9
Rentabilita kapitálu (v procentech) 6,1 4,1

* podniky nad 100 zaměstnanců
Zdroj: Český statistický úřad

Hospodářské noviny, 5. 11. 2004, autor: Vladimír Kaláb

×

Microsoft má posilu

Starší článek

Počet mobilů v ČR na konci roku stoupne na 10,5 milionu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere.com

Duševní zdraví zaměstnanců: problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenže teď to vypadá,…
28. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více