Malá země vybere jen málo peněz
U mantinelů je cesta neprůchodná, uprostřed je však příliš mnoho variant. Proto poslanci hledají optimální příděl peněz pro veřejnoprávní Českou televizi neúspěšně už několik let.
První krajní varianta, vydržovat si veřejnoprávní televizi pouze z peněz od majitelů televizorů, je v desetimiliónové České republice pro lidi drahá. Na rozdíl od lidnatějších zemí (například pětkrát větší Velké Británie), se tu na podobnou službu skládá méně lidí.
Ani druhý extrém, platit veřejnoprávní televizi pouze z reklamy, není průchozí. Program takové televize by kvůli lákání inzerentů musel být obdobný jako u komerčních stanic.
Proto zákon o České televizi počítá s takzvaným vícezdrojovým financováním. V praxi to znamená, že podle údajů z roku 2003 pokryjí vybrané koncesionářské poplatky (2,9 miliardy korun) dvě třetiny televizního rozpočtu (4,5 miliardy korun).
Zbytek peněz si televize musí vydělat sama. Zákon jí proto povoluje vyhradit jedno procento vysílacího času reklamě, deset procent času teleshoppingu a další pořady může doprovázet sponzoring.
Celkově si reklamou televize v roce 2003 vydělala přes jednu miliardu. Prodej vyrobených pořadů jí přinesl 16 miliónů.
Hospodářské noviny, 26.11.2004, autor: David Macháček