Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Jak zaujmout na veletrhu

Redakce MAM29. 11. 2004

Veletrhy a výstavy vždy tvořily jeden z pilířů marketingové komunikace. Jak tomu však bude v době, kdy množství alternativních informačních zdrojů stále stoupá a někdejší návštěvníci pečlivě zvažují přínos své návštěvy na veletrhu? Není například internet jedním velkým veletrhem, kde během chvíle kdokoli sežene informace prakticky o čemkoli? Několik zásadních argumentů pro účast na výstavách však zůstává. Veletrhy jsou pro návštěvníky jedinečnou možností prohlédnout si nabízený produkt na vlastní oči, vidět ho v chodu a porovnat jeho skutečné vlastnosti s celou produktovou řadou. Vystavovatelé zase využijí příležitosti oborového setkání k jednání s mnoha partnery během krátké doby a na jednom místě. Jak tedy vyniknout v záplavě konkurenčních stánků? A může v tom pomoci projekční technika?

Odlišit se na první pohled
Čas, během kterého můžeme návštěvníka zaujmout, se počítá na vteřiny. Veletržní expozice se proto nesmí v celé široké škále konkurenčních lákadel ztratit, zákazník si jí musí všimnout hned. Stánek musí zaujmout, přitáhnout jeho pozornost, probudit jeho zájem a nenásilným způsobem jej pozvat do prostoru expozice. Vnitřní část stánku následně předává zamýšlené sdělení a poskytuje návštěvníkovi přiměřené množství informací. Jakkoli to zní banálně, pohled na některé, především menší, suché a uzavřené expozice s unaveným personálem, vyvolává pochybnosti, s jakým cílem vlastně vystavovatel přijel.
Vhodně navržená projekční technika dokáže atmosféru celého stánku radikálně změnit. Například velkoplošná zadní projekce na matnici v čele stánku, doplněná zvukem, nenechá návštěvníka projít bez povšimnutí, podpůrné projekce uvnitř stánku ho vtáhnou do centra dění a vhodně rozmístěné plazmové displeje mu nenásilně předají základní komunikační sdělení. Pokud jsou navíc doplněny o dotykovou vrstvu, může si návštěvník sám vyhledávat požadované informace. Součástí firemní prezentace bývají i informativní přednášky doprovázené projekcí pro sedící posluchače.
Tak by mohl vypadat jeden z mnoha příkladů promyšleného využití zobrazovací techniky. Pojďme se nyní podívat na to, jaké možnosti máme a co všechno je potřeba mít na paměti při přípravě i realizaci stánku, aby naše účast na veletrhu přinesla co nejlepší výsledek.

Základem je příprava
S přípravou expozice je nutné začít v dostatečném předstihu. Vzhled i uspořádání stánku by měly být maximálně přizpůsobeny marketingovým cílům a navržená projekční technika je nejen nosičem sdělení, ale velmi často i pevnou součástí stánku. Z těchto důvodů je spolupráce architekta a dodavatele AV techniky jedním z klíčových předpokladů kvalitní expozice. Společně najdou to nejlepší řešení pro výběr a rozmístění techniky tak, aby vyhovovalo jak stanovenému finančnímu limitu, tak záměrům, se kterými se firma výstavy či veletrhu účastní.
Pokud se však nezačne s přípravami včas, nemusí vystavovatel ještě házet flintu do žita. I na poslední chvíli lze najít východisko, techniku, která nevyžaduje dlouhé přípravy a plánování – nejčastěji různé kombinace plazmových displejů a přední projekce. Výsledný efekt však nemusí být tak působivý.
V úvahu je nutné vzít i nejdůležitější komunikační cíl stánku. Chci zákazníky zaujmout a přitáhnout jejich pozornost? Zobrazovací systém pak musí tvořit výraznou dominantu stánku – dnes již není problém použít projekční plochu s úhlopříčkou až 6 metrů. Velkou zadní projekci nebo LED stěnu také jistě návštěvníci neminou bez povšimnutí. Chci zákazníky hlavně informovat? Na mém stánku tedy nebudou chybět plazmové displeje, interaktivní tabule, informační panely s dotykovou plochou či dokonce kompletní prezentační místnost.

Výběr vhodného zobrazovacího systému
Podívejme se teď blíže na volbu toho nejlepšího zobrazovacího systému. Záměrně používáme termín “zobrazovací systém” – zákazník má totiž často naprosto jasnou představu, jak bude jeho expozice vypadat, a technické řešení ho vůbec nezajímá, pokud výsledek splní jeho očekávání.
Nejvyužívanějším a zároveň nejjednodušším řešením je využití datového projektoru a plátna. K projektoru lze připojit prakticky libovolný zdroj signálu a obsluha je velice jednoduchá. Nechybí ani takové technické finesy, jako je prezentace z paměťové karty, PDA zařízení nebo nejnověji z USB flash disku. Přenos signálu může probíhat jak kabelem, tak bezdrátovou sítí. Na výběr je mnoho značek a typů projektorů od ultralehkých o váze nižší než kilogram přes oblíbené osobní projektory poskytující množství funkcí až po velké – konferenční – projektory, které svým výkonem uspokojí i nejnáročnějšího zákazníka a osvítí velké projekční plochy určené širšímu publiku.
Při použití projektoru je důležitá volba mezi přední nebo zadní projekcí. Výhodnější zpravidla bývá projekce zadní, kdy je veškerá technika skryta očím návštěvníků a celé řešení působí čistě a esteticky. Kvalita obrazu je zároveň mnohem vyšší. Častou připomínkou proti zadní projekci je nedostatek místa za projekčním systémem. Podle zkušeností to rozhodně není kritické. Pomocí speciálních širokoúhlých objektivů, setů se zrcadly a dalších triků jsme schopni projekční vzdálenost výrazně zkrátit. Navíc nám pomáhají i nové typy projekčních ploch, na které můžeme promítat pod různými úhly. Projektor může být potom umístěn vysoko nad stánkem a promítat po úhlem 30 °. Další možností je pronajmout si již složený projekční box.
Variantou zadní projekce je zavěšení projekční plochy volně v prostoru, např. na konstrukci výstavní haly. Tato projekce je velmi efektní a rozhodně upoutá pozornost procházejících, a o to přece jde. Obecně můžeme říci, že projekční řešení poskytuje díky rostoucímu výkonu datových projektorů stále větší možnosti a je také stále levnější.
Moderní formou zobrazovacích systémů jsou plazmové nebo LCD displeje. Díky svému elegantnímu designu a hloubce do 10 cm jsou velice oblíbené. Mohou dobře posloužit jako informační displej k jednotlivým exponátům. Přemýšlíte, jak ukázat chování nového modelu terénního auta při jízdě ve velice těžkých podmínkách? Potřebujete ukázat obráběcí stroj v akci či SW aplikaci menší skupince zákazníků? Není problém umístit vedle vystavovaného exponátu právě plazmový displej. Úhlopříčky plazmových a LCD displejů se standardně pohybují od 42 palců (107 cm) přes 50″ (127 cm) až po 61″ (153 cm). Tyto displeje se dají sestavovat do matic, ze kterých se tak jednoduše vytvoří celá stěna, která má extrémně malou hloubku. Při matici 2 x 2 plazmy získáme stěnu o rozměrech 200 x 120 cm při hloubce pouhých 15 cm. Podobně velké rozměry získáme i při využití dalších plochých zobrazovacích systémů.
Obecně se dá říci, že největších rozměrů a maximálního jasu obrazu lze dosáhnout pomocí LED stěn a videostěn, kdy se jednotlivé moduly mohou skládat do prakticky neomezených velikostí. Zároveň se však jedná o nákladnější řešení. LED obrazovky se stále více objevují na výstavních expozicích, a to díky vysoké kvalitě zobrazení bez ohledu na okolní osvětlení. LED obrazovky dodávají expozicím, a samozřejmě hlavně vystavovateli, punc výjimečnosti. Kvalitní obraz a nadčasový design dnes nabízejí i kompaktní, plnobarevné LED displeje o velikosti 120″, 140″ a 150″.
Vrcholem zobrazovacích systémů je využití hned několika typů zobrazení pro různé cíle v jediném stánku. Velká centrální projekce zaujme a přitáhne zákazníky. Menší prezentační místnosti či kina představují již speciální produkty, často připravené pro konkrétní klienty. Pokud jsou ještě navíc doplněny interaktivními dotykovými plochami nebo informačními kiosky, přitáhnou návštěvníka k aktivnímu vyhledání pro něj důležitých informací o vystavovateli nebo exponátu. Navíc mohou být u jednotlivých exponátů či jejich skupin umístěny menší zobrazovací displeje s podrobnými informacemi.

Zdroje signálu
Kvalitní obraz není dán pouze parametry zobrazovacího systému, ale je výrazně ovlivněn i kvalitou promítaných signálů. Kolikrát se již zákazníci divili, že obraz z VHS přehrávače je na televizi dobrý a zobrazovací systém ho zkazil. Zobrazovací systém málokdy signál pokazí, ale několikanásobné zvětšení obrazu zvýrazní všechny chyby a nedokonalosti vstupního signálu.
VHS přehrávač nabízí přibližně 300 řádků. Zobrazovací systém jich má skoro třikrát více a to zákonitě vede ke zkreslení. Navíc má magnetický záznam další nevýhodu: kazeta se používáním ničí. Pokud necháte běžet jednu smyčku stále dokola, je možné, že kvalita záznamu se bude měnit i během výstavy.
Všem vystavovatelům doporučujeme, aby si zajistili od svých zahraničních centrál či reklamních agentur kvalitní záznam, nejlépe ve formátu profesionálního záznamového zařízení Betacam. Tento formát se dá snadno přenést na DVD disk ve vysoké kvalitě a bez jakéhokoli opotřebení promítat libovolně dlouho.
Dopředu je také třeba rozmyslet všechny ostatní používané zdroje signálu, kamery (pro snímání řečníka), dokumentové kamery (vhodné pro zobrazení trojrozměrného předmětu, fotografie nebo tištěného textu), počítače, jejich rozmístění a počet. S pomocí signálových zesilovačů, rozbočovačů a přepínačů není problém zapojit cokoli kamkoli, jenom je potřeba včas vědět přesné rozmístění techniky, promyslet a namalovat signálová schémata a natáhnout potřebné kabely.

Ozvučení
Zatím jsme se nezabývali zvukem, který je také podstatnou částí prezentace na výstavě. Některé zobrazovače již mají reproduktory integrovány – typicky to jsou plazmové displeje, vhodné na ozvučení nejbližšího okolí. U jiných je nutné zajistit ozvučení plochy dodatečnými reproduktory, které však mohou být vhodně zaintegrovány do prostoru stánku a podtrhnou tak jeho vzhled. Na výběr je velké množství zařízení dle výkonu, velikosti, možnosti uchycení na stěnu či stativ a jiných požadavků.

Osvětlení
Důležitou součástí expozice je její nasvícení a osvětlení. Světlo vytváří atmosféru stánku a navíc návštěvníky vede k jednotlivým exponátům a informacím. Stále ještě převládá názor, že kvůli projekci musí být stánek zatemněný. S tím, jak roste výkon projektorů, a díky novým LED systémům už tomu tak úplně není. Přesto platí, že by měl být projekční systém částečně zastíněn, aby vůči svému okolí vystupoval – vystavené exponáty nasvítíte, aby byly lépe viditelné; zobrazovací systém a jeho bezprostřední okolí je třeba naopak od světla uchránit, aby zářil a přitáhl tak pozornost.

Co je výsledkem
Úspěšná prezentace společnosti na veletrhu by měla přinést několik výsledků, mezi které patří např. zvýšení informovanosti, posílení image a příliv nových klientů. To vše se v dnešní době bez audiovizuálních prostředků může podařit velice těžko, což jste si již nejspíše ověřili. Věnujte proto před další výstavou dostatečnou pozornost tomu, jak se odlišit od ostatních stánků. Vždyť to je důvod, proč vystavovat.
Článek zpracoval kolektiv autorů z Asociace prodejců prezentační techniky (APPT), jež sdružuje společnosti AV Media, Complex, CUE, Image CZ, Mediatronic a Nowarton Elektronik. Více o APPT na www.appt.cz , kde je také databáze odcizených přístrojů.


14pobr_1.jpg ()
Důležité je přitáhnout. Výstavní stánek musí zaujmout na první pohled.


14pobr_2.jpg ()
Nejen pěkné, ale i účelné. Účelnost expozice podtrhuje správné použití prezentační techniky.


14pobr_3.jpg ()
Kombinace projekce a reality. Optimální informace v elegantní formě přímo u exponátu, to jsou LCD displeje.


15pobr_1.jpg ()
Dobře viditelné. Svým velkým jasem jsou LED displeje nepřehlédnutelné i na velkou vzdálenost.


15pobr_2.jpg ()
Zaujmout dav. Centrální projekce je nosičem hlavních sdělení pro největší počet návštěvníků.


15pobr_3.jpg ()
Vhodně volená kombinace. Symbióza nasvícení exponátů s projekcí zvyšuje image značky a přitahuje pozornost.

×

Oficiální česká hitparáda IFPI ČR – 48. týden 2004

Starší článek

Aha! zvýšil prodaný náklad a cenu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Portu

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více