Nejvěrnější zákazníky má mezi tuzemskými řetězci hypermarketů síť velkoprodejen Interspar. Naopak nejméně loajální jsou zákazníci hypermarketů Kaufland. Vyplývá to ze studie společností Incoma Research a GfK Praha.
„Ve věrnosti nakupujících své prodejně hrají velkou roli emoce. Zatímco do některých lidé chodí rádi, u jiných má výběr nákupního místa čistě racionální nádech,“ řekla Alena Maršáková ze společnosti Incoma.
Svůj hypermarket by podle Maršákové přátelům a známým doporučili zejména zákazníci Intersparu, Globusu a Carrefouru. „Naopak nejnižší podíl zákazníků, kteří by svou prodejnu bez váhání doporučili, má Kaufland,“ podotkla Maršáková.
Dodala, že o nízké loajalitě vůči Kauflandu svědčí fakt, že 27 procent jeho zákazníků je připraveno nakupovat v jiném hypermarketu ihned, jakmile k tomu budou mít příležitost. „Naopak u Globusu to tvrdí pouze devět procent a u Carrefouru 12 procent zákazníků,“ uvedla Maršáková.
Deset největších obchodních řetězců mělo v loňském roce obrat 203 miliard korun. První příčku si udrželo Makro, na druhém skončila společnost Ahold, následovaná prodejnami Kaufland a Lidl. Čtvrtá pozice patřila skupině Rewe se supermarkety Billa a diskonty Penny Market. Pátá skončila společnost Tesco Stores.
Tempo růstu obratu největších obchodních řetězců se již několik let zpomaluje, což podle odborníků ukazuje na postupnou konsolidaci českého maloobchodního trhu. Zatímco ještě v roce 2001 vzrostl celkový obrat největších obchodních hráčů o 25 miliard, v roce 2002 to bylo už jen o 13 miliard a loni o deset miliard korun.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).