Hudební rádia přestávají hrát novinky
V kalendáři hudebních vydavatelství právě nastává hlavní sezóna. Během předvánočních týdnů stoupá prodej nosičů na maximum, firmy proto největší trháky “schovávají” na podzim. Má to jeden kaz: největší česká rádia v posledních měsících přestávají hrát novinky.
To se pak projevuje na příjmech gramofirem. “Nasazování nebo spíše nenasazování novinek do playlistů rádií má určitě velký vliv na prodejnost nahrávek,” potvrdil Pavel Bodiš z Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).
Podle jeho slov se minimum novinek objevuje v programech Rádia Impuls, Českého rozhlasu – Radiožurnál a Frekvence 1, ty přitom podle aktuálních údajů Media Projektu patří k nejposlouchanějším rozhlasovým stanicím v České republice. Naopak menší rádia typu Orion nebo Faktor se nasazování nových skladeb nebrání.
“Rádio Impuls od počátku srpna do konce října neuvedlo ani jednu novou písničku,” uvedl Bodiš. Za novinku přitom IFPI považuje písničku, která zazní do šesti týdnů od vydání příslušného alba.
MEZITITULEK: Trh je zakonzervovaný
Změna strategie se tak může výrazně podepsat na letošním předvánočním trhu. Velká vydavatelství již začala chrlit nahrávky, od kterých očekávají nadprůměrné prodeje.
Na etiketě EMI již například vyšly remixy Depeche Mode, Universal uvedl novinková alba Rammstein, U2 nebo rapera Eminema. Podle čísel IFPI tak velká vydavatelství během posledního kvartálu v roce získají až 45 procent celoročních tržeb. Celkem se v loňském roce prodaly nosiče za 728 miliónů korun.
“Dopady na prodejnost nosičů pociťujeme. Celý český trh je zakonzervovaný. Potýkají se s tím zejména mladé kapely, které se chtějí prosadit, je velmi složité udělat hit. V dnešních podmínkách těžko vznikne kapela typu Ready Kirken,” řekl marketinkový ředitel Universal Music Miloslav Zýka.
MEZITITULEK: Stanice se řídí posluchači
Rádia se však tlaku gramofirem brání: to, co pouštíme, vychází z toho, co posluchači opravdu chtějí.
“Přibližně před rokem jsme zavedli systém testování, který ukázal, že naše cílová skupina diváků nechce poslouchat úplně nové písničky,” řekl ředitel hudby Rádia Impuls Jan Hanousek.
Danou skladbu Impuls začíná hrát teprve v momentě, kdy se stává známou a frekventovanou. To může být podle Hanouska například dva měsíce od oficiálního data vydání. “Jsme komerční stanice, takže musíme hájit vlastní zájmy, nikoliv zájmy hudebních vydavatelů,” dodal Hanousek.
Podobnou strategii uplatňuje i Frekvence 1. “Naše rádio je postaveno na formátu goldmusic, tedy na známých a dlouhodobě populárních hitech. Novinky do vysílání nasazujeme pouze výjimečně. Tento typ rádia je úspěšný v celém světě a nikde se v něm moc nových skladeb neobjevuje,” tvrdí ředitelka programu Frekvence 1 Barbora Tachecí.
Novinky se naopak objevují v playlistech rádií, které se zaměřují na mladší publikum, jako například Evropa 2 nebo Kiss.
IFPI z důvodu nenasazování novinek musela v posledních týdnech přehodnotit systém svého hodnocení stanic. Každému rádiu přisuzovala koeficient bonifikace, který se vypočítal jako podíl nasazených a celkových novinek během sledovaného období. Tento koeficient se pak vynásobil údajem o poslechovosti z výzkumu Media Projektu.
“Výsledné číslo nám pak dávalo jasnou představu, jak je která stanice vstřícná k novým albům,” vysvětluje Bodiš. Vzhledem k úbytku novinek IFPI koeficient zrušila. “Za dané situace je sledování tohoto údaje zbytečné,” říká Bodiš.
Hospodářské noviny, 26.11.2004, autor: Aleš Borovan