Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Hudební rádia přestávají hrát novinky

Redakce MAM26. 11. 2004

V kalendáři hudebních vydavatelství právě nastává hlavní sezóna. Během předvánočních týdnů stoupá prodej nosičů na maximum, firmy proto největší trháky “schovávají” na podzim. Má to jeden kaz: největší česká rádia v posledních měsících přestávají hrát novinky.
To se pak projevuje na příjmech gramofirem. “Nasazování nebo spíše nenasazování novinek do playlistů rádií má určitě velký vliv na prodejnost nahrávek,” potvrdil Pavel Bodiš z Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).
Podle jeho slov se minimum novinek objevuje v programech Rádia Impuls, Českého rozhlasu – Radiožurnál a Frekvence 1, ty přitom podle aktuálních údajů Media Projektu patří k nejposlouchanějším rozhlasovým stanicím v České republice. Naopak menší rádia typu Orion nebo Faktor se nasazování nových skladeb nebrání.
“Rádio Impuls od počátku srpna do konce října neuvedlo ani jednu novou písničku,” uvedl Bodiš. Za novinku přitom IFPI považuje písničku, která zazní do šesti týdnů od vydání příslušného alba.

MEZITITULEK: Trh je zakonzervovaný
Změna strategie se tak může výrazně podepsat na letošním předvánočním trhu. Velká vydavatelství již začala chrlit nahrávky, od kterých očekávají nadprůměrné prodeje.
Na etiketě EMI již například vyšly remixy Depeche Mode, Universal uvedl novinková alba Rammstein, U2 nebo rapera Eminema. Podle čísel IFPI tak velká vydavatelství během posledního kvartálu v roce získají až 45 procent celoročních tržeb. Celkem se v loňském roce prodaly nosiče za 728 miliónů korun.
“Dopady na prodejnost nosičů pociťujeme. Celý český trh je zakonzervovaný. Potýkají se s tím zejména mladé kapely, které se chtějí prosadit, je velmi složité udělat hit. V dnešních podmínkách těžko vznikne kapela typu Ready Kirken,” řekl marketinkový ředitel Universal Music Miloslav Zýka.

MEZITITULEK: Stanice se řídí posluchači
Rádia se však tlaku gramofirem brání: to, co pouštíme, vychází z toho, co posluchači opravdu chtějí.
“Přibližně před rokem jsme zavedli systém testování, který ukázal, že naše cílová skupina diváků nechce poslouchat úplně nové písničky,” řekl ředitel hudby Rádia Impuls Jan Hanousek.
Danou skladbu Impuls začíná hrát teprve v momentě, kdy se stává známou a frekventovanou. To může být podle Hanouska například dva měsíce od oficiálního data vydání. “Jsme komerční stanice, takže musíme hájit vlastní zájmy, nikoliv zájmy hudebních vydavatelů,” dodal Hanousek.
Podobnou strategii uplatňuje i Frekvence 1. “Naše rádio je postaveno na formátu goldmusic, tedy na známých a dlouhodobě populárních hitech. Novinky do vysílání nasazujeme pouze výjimečně. Tento typ rádia je úspěšný v celém světě a nikde se v něm moc nových skladeb neobjevuje,” tvrdí ředitelka programu Frekvence 1 Barbora Tachecí.
Novinky se naopak objevují v playlistech rádií, které se zaměřují na mladší publikum, jako například Evropa 2 nebo Kiss.
IFPI z důvodu nenasazování novinek musela v posledních týdnech přehodnotit systém svého hodnocení stanic. Každému rádiu přisuzovala koeficient bonifikace, který se vypočítal jako podíl nasazených a celkových novinek během sledovaného období. Tento koeficient se pak vynásobil údajem o poslechovosti z výzkumu Media Projektu.
“Výsledné číslo nám pak dávalo jasnou představu, jak je která stanice vstřícná k novým albům,” vysvětluje Bodiš. Vzhledem k úbytku novinek IFPI koeficient zrušila. “Za dané situace je sledování tohoto údaje zbytečné,” říká Bodiš.

Hospodářské noviny, 26.11.2004, autor: Aleš Borovan

×

Nova prodala Jojku, nechá si jen 10 %

Starší článek

Na trh vstupuje nový byznysový měsíčník BIZ

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere.com

Duševní zdraví zaměstnanců: problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenže teď to vypadá,…
28. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více