Hoteliéři vedou nad autory 1:0

30. 11. 2004 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Souboj dvou lobbistických skupin ve věci zpoplatnění televizorů a rádií v hotelech a restauracích se v nejbližších měsících přenese do Senátu a poté před prezidenta. Minulý týden zvítězili zástupci hoteliérů, když poslanci schválili novelu autorského zákona, podle které majitelé a provozovatelé restaurací či hotelů nemusí platit za přijímače v pokojích a provozovnách.
„I když poslanci rozhodli v náš prospěch, neuzavíráme se s ochrannými svazy nějakému jednání o kompromisním řešení,“ tvrdí prezidentka HO.RE.KA (Sdružením podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu) Miroslava Luprichová.
Ochranné autorské organizace si však stojí na svém: byli jsme poškozeni. „Cítíme to jako nespravedlnost, hoteliéři a hostinští na pouštění televize nebo rádia vydělávají, v podstatě to nabízejí jako službu, kterou náležitě zpoplatňují,“ reagoval předseda dozorčí rady Ochranného svazu autorského (OSA) Roman Cejnar.
Celkový příjem autorů z těchto poplatků odhadla ředitelka OSA Alexandra Wünschová-Pujmanová na 30 miliónů korun, další desítky miliónů směřovaly do zbylých ochranných organizací – Intergram (výkonní umělci) a Dilia (divadelní a literární autoři).
Celkové inkaso OSA přitom loni činilo přes pět set miliónů korun. „Třicet miliónů není z tohoto hlediska závratná částka, faktem je, že řada autorů její absenci pocítí,“ dodal Cejnar. Hoteliéři však tvrdili, že ochranné svazy dosud vybíraly poplatky dvakrát za stejnou věc – jednou od majitelů televizí a rádií a podruhé od hotelů a restaurací.
„Navíc podle našeho právního rozboru hotelový pokoj není veřejnou místností, takže se nejedná o veřejné provozování,“ říká prezidentka HO.RE.KA Miroslava Luprichová.
Podle jejích výpočtů do této chvíle platili podnikatelé v pohostinství a cestovním ruchu v průměru 470 korun měsíčně za jeden pokoj všem ochranným organizacím plus poplatky České televizi.
Kupříkladu OSA podle Cejnara vybírala peníze tímto způsobem: za televizor na hotelovém pokoji 50, za rozhlasový přístroj 30 korun měsíčně krát vytíženost hotelu, která bývá nízká, čili obvykle krát 0,3. V průměru tak podle Cejnara OSA dostávala 17 korun za televizi a 10 korun za rozhlas měsíčně.

Hospodářské noviny, 30.11.2004, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.