Factum Invenio: Lidé se při nákupech řídí zejména zkušenostmi
Předchozí zkušenost s daným či obdobným výrobkem, kvalita a cena jsou faktory, jimiž se při svých nákupech nejvíce řídí čeští spotřebitelé. Již méně je ovlivňuje například doporučení známých či renomé firmy. Nejmenší vliv na nákupy mají spotřebitelské soutěže a reklama v jakékoli podobě. Vyplývá to z průzkumu společnosti Factum Invenio.
Průzkum ukázal, že reklama na všech úrovních nepůsobí na spotřebitele téměř vůbec. Pro kupujícího je zdaleka nejvýznamnějším motivačním faktorem zejména předchozí osobní zkušenost s daným či obdobným výrobkem. Kvalita jako hledisko výběru zboží se nejvíce uplatňuje při nákupu spotřební elektroniky, obuvi, nábytku, potravin, kosmetiky i oblečení a textilu. Cena je důležitým hlediskem zejména při nákupu potravin, oblečení a textilu, obuvi či spotřební elektroniky.
Vliv značky, renomé firmy a doporučení známých nebo prodavačů v obchodě působí pouze do určité míry.
Ukazuje se ale, že rozhodování čím dál častěji ovlivňují nejrůznější slevové akce. Podle ředitelky výzkumu Ivy Petrové slevy výrazněji motivují k nákupu jak rychloobrátkového zboží (potraviny, nápoje, kosmetika či toaletní potřeby), tak předmětů dlouhodobé spotřeby, jako jsou nábytek, spotřební elektrotechnika oblečení a obuv.
Během uplynulých pěti let zesílil i vliv tzv. direct mailu, což jsou letáky vhazované do schránek. Význam direct mailu je podle Petrové patrný zejména při nákupu zboží dlouhodobé spotřeby.
Říjnového průzkumu agentury Factum Invenio se zúčastnila necelá tisícovka občanů České republiky starších 15 let.