Čedok dominuje trhu, velké kanceláře sílí

22. 11. 2004 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Čtyři největší tuzemské cestovní kanceláře letos posílily své postavení na trhu, a to na úkor svých menších konkurentů. Vyplývá to z údajů, které HN získaly od cestovních kanceláří.
S nejsilnější čtyřkou, tedy kancelářemi Čedok, Firo-tour, Exim Tours a CK Fischer, letos vyjelo, nebo do konce roku vyjede na dovolenou více než půl miliónu Čechů. To je přibližně něco přes čtyřicet procent z celkového počtu lidí, kteří tento rok využili služeb cestovních kanceláří. Na zbývajících přibližně šest set kanceláří tak zbývá asi šedesát procent trhu.
Nejvíce klientů má i letos Čedok. „Počet našich klientů odhadujeme tento rok na téměř dvě stě tisíc,“ tvrdí Tomáš Brejcha, marketinkový ředitel Čedoku.
Vysoké přírůstky hlásí i jeho konkurenti. Cestovní kancelář Exim Tours se dokonce s počtem sto padesáti tisíc zákazníků stává druhou největší tuzemskou kanceláří.
Nejasná zůstává pozice CK Fischer. Ta jako jediná odmítla počty klientů zveřejnit. „Počty klientů, kteří s námi letos vycestovali do zahraničí, zveřejníme až s ostatními auditovanými výsledky,“ říká Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer. Podle jeho slov sice bude počet klientů, kteří s cestovní kanceláří odjeli na dovolenou, nižší než tomu bylo v uplynulých letech, hospodářské výsledky společnosti však vzrostou.
Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, počet klientů kanceláře letos nedosáhne ani sta tisíc.
Fischer by se tak poprvé ve své existenci propadl s počtem klientů na čtvrté místo až za chomutovskou Firo-tour. Spolu s rostoucím počtem klientů se zvyšují i tržby nejsilnějších firem na cestovním trhu. Zatímco ještě před dvěma lety nedosahovaly tržby Čedoku ani dvou miliard korun, nyní jeho zástupci mluví o dvou a půl miliardě korun.
Ačkoli tržby rostou, ceny zájezdů v posledních dvou letech spíše stagnují. Češi však více cestují a dopřávají si dražší dovolené. Letos zaplatili za dovolenou v přepočtu na jednu osobu téměř o dva tisíce korun více než loni. Průměrná cena koupeného zájezdu tak dosáhla asi patnáct a půl tisíce korun.
Za zájmem klientů o velké cestovní kanceláře stojí především strach lidí z krachů malých firem. Podle průzkumu, který nedávno zveřejnil Market and Media and Lifestyle ČR, se bankrotu malé cestovní kanceláře obává téměř polovina respondentů.
Zástupci velkých cestovních kanceláří očekávají, že bude pro ně úspěšná i příští sezóna. „I na začátku nového roku očekáváme velkou poptávku klientů po exotických destinacích,“ říká Jan Koláčný, obchodní ředitel Exim Tours. S ním souhlasí i Plovajko z CK Fischer: „Předpokládáme, že si svou dovolenou u moře v zimní sezóně vybere téměř třetina našich klientů.“
I přes větší dominanci velkých firem je podle odborníků na trhu dost klientů, kteří preferují služby malých cestovních kanceláří, často specialistů na konkrétní oblast.

Hospodářské noviny, 22.11.2004, autor: Hana Vorlíčková
041122-15 ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.